Monday, April 14, 2008

Eminem

Jag ska göra något ovanligt här på bloggen. Jag tänkte hylla hiphoparen Eminem.

Ja, det kan för utomstående betraktare verka besynnerligt, men jag har alltid gillat Eminem. Runt 2000 var han min stora favorit. Det var då han var the shit inom musiken. Jag köpte det. Eminem hade en galenskap i sina texter som inte fanns någon annanstans. Det var åren innan jag totalt snöat in på Dylan skall för övrigt sägas.

Jag hade lyssnat på hiphop och rap rätt mycket från högstadiet och genom gymnasiet. Rätt sporadiskt. Men ändå. Jag lyssnade väl rätt sporadiskt till musik över huvudtaget på den tiden, till skillnad från nu. Cypress Hill var en tidig favorit. Ice Cube likaså. Men när Eminem dök upp var det som ett skynke föll. Äntligen hade genren fått sin ikon. Detta var mannen som skulle frälsa hiphopen!

Lite så kände vi väl, betydligt fler än jag. Eminem var inte bara vit, han blandade in tonårsnörderi i hiphopen, hans allt våldsammare texter var allt annat än traditionella och konsekventa drive-by shootings a'la West side-gangsta hip hop. Till och med Bob Dylan sa att om det var någon som gjorde något rätt inom musiken nuförtiden var det Eminem. Han stod för något helt annat. Något som förenade lika väl som det var så skruvat att man fortfarande kan ställa sig och skratta åt något bizartt stycke i hans märkvärdiga låtskatt. Relationen med hans fru hade resan igenom varit besvärlig, minst sagt. Den fick han med oss lyssnare på. Den märkliga "Stan" om ett psykotiskt fan lämnade nog ingen oberörd.

Nu alldeles nyligen laddade jag ned "Encore", hans senaste verk. Den hade fått halvdana recensioner och jag misstänkte att Eminem gick på halvlåga och hade förlorat sin inspiration. Till min glädje kan jag säga att jag hade fel. Låtar som "Brainman" och "Ass like that" tycker jag hör till det bästa och mest inspirerade han någonsin har gjort. Han är lika lekfull och cynisk som förr. Den arab-influerade accenten och intonnationen på "Ass like that" är värt hela inträdesbiljetten. Jag hoppas någon gång få se Eminem online, det vore något...

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

se Eminiem online? Live menar du väl? :P

1:09 AM  
Blogger giiiz said...

Jag har ungef�r samma relationen fr�n f�rr med Eminem - kanske borde kolla in den nya skivan? Annars har min supergamla f�r�lskelse till Nordman sv�mmat upp �ter igen - han �r ocks� p� G!

7:42 AM  
Blogger Toni said...

oj... Nordman kommer nog inte att avhandlas här på bloggen är jag rädd. Men tack för att du tittade in gizela. Det uppskattades verkligen!

4:27 PM  

Post a Comment

<< Home