Wednesday, March 19, 2008

Bloggtonistiskt manifest

Jag blev häromdagen utskälld och hånad på en blogg , hade motsatt mig några ståndpunkter bloggskrivaren gjorde. Jag argumenterade emot, så som jag vet att det är legalt att göra i demokratiska traditioner. Jag blev i själva verket dräpt med personangrepp som hade fått Schulman att rodna. Det kändes hemskt. Ett slags demokratins död. Där skriver jag troligtvis inte igen.

Här däremot, vill jag lyfta för demokratin. Det som är syftet med denna blogg är det mest demokratiska av alla: folkbildning. Jag syftar att med min blogg lyfta upp Sveriges stackars obildade en nivå eller två. Det är enbart genom denna folkbildning vi kan få till stånd nåt bra i detta karga land. Och, det ska sägas: har ni divergerande uppfattning i valfritt ämne så står det er fritt att kritisera mig och verifiera min uppfattning så mycket ni vill, allt utan att jag hoppar på er person och gör nedlåtande kommentarer.

Självklart ska ni rätta mig om jag kommer med klockrena faktafel. Jag vill inte påstå att jag snokar runt på folks bloggar allt för mycket, har ju mina favoriter, dem finner ni till höger, någon till jag kollar då och då. Sen kan jag få ett ryck och ge mig in bland okända bloggare. Hittar lite tokigheter då och då, och självklart anmärker jag på detta som magister jag är. Och ja, jag är magister, så det är linjalen som kommer fram vid faktafel, inget hymmel om den saken. Har bland annat tillrättavisat märkliga påståenden om att Dylan skulle ha spelat in "Stuck in the middle". Sånt blir det nedslag på direkt. Sen kan jag ha ÅSIKTER om smak också, t.ex. på vad som är bra musiksmak eller inte, och jag kan vara dålig på att markera att det är åsikter och inte sanningen, men det är åsikter, givetvis, det borde man förstå, ty det existerar inget absolut rätt och fel i det fallet.

På den här bloggen är det dessa åsikter tillhörande undertecknad som styr. De kan vara provokativa, men de är kanske underhållande iaf? Det är de åsikterna som räknas iaf. Kritisera dem och vi får gå i polemik. MEn jag lovar: Jag kommer aldrig att gå till personangrepp för dens skull. Skriv ni bara. Tack för ordet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home