Tuesday, March 18, 2008

Ny bok

Nu har jag släppt Vibeke Olsson. Istället ger jag mig på nästa mål, Robert Harris "En ängel i Archangelsk". Hittills är jag imponerad. Harris har aldrig svikit mig. Han skrev en bra pseudohistorieroman i "Faderland", han skrev en bra historisk roman i "Pompeij" och han har skrivit vad som verkar en bra roman om Sovjet och Stalin i "En ängel i Archangelsk". Utan att gå ner mig för djupt i detaljer så är det som Harris gör så bra, att han väcker intresse för detaljer, för personer man inte hade koll på så bra. Och historiskt korrekt är han. Det ska tala för honom. Ta bara en sån som Laurenti Beria. Han var chef för underrättelsetjänsten i Sovjet på femtiotalet, vid tiden för Stalins död. Till en början sågs han som en efterträdare, några månader senare var han borta, utrensad. Och kanske lika väl: i Berias hem hittades spår som visade att han mycket väl kan ha varit seriemördare. Dessutom skröt han om att han tog död på Stalin. Iofs inget ont med det, psykopater som dödar psykopater, eller hur? Bra och fascinerande bok. Och nu kan jag mycket mer om Sovjets historia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home