Sunday, March 02, 2008

Regissör nr 6..

6. Sergei Eisenstein.

Självklar på listan. Om inget är känt om Eisenstein är ju iaf hans scen med barnvagnen i trappan från Potemkin vara med. Han gjorde även filmer om Ivan den store (förskräcklige). Skapade även filmer som Strejken och Oktober. Han samarbetade även med ickesovjetiska filmskapare.

Han arbetade i ett slutet kommunistiskt land som konstnär men har ändå gett filmen ett uttryck som är svårt att värja sig ifrån. Mycket är osagt om Sergei Eisenstein. Låt oss hylla honom.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag måste faktiskt säga att även om jag bara sett Pansarkyrssaren i sin helhet av Eisenstein, och scener ur exempelvis Strejken, så är jag inte så upphetsad över hans filmverk. Visst, han uppfann i princip montagetekniken. Han har en stor historisk betydelse. Men som filmskapare? Där föredrar jag nog exempelvis Murnau.

12:22 AM  
Blogger Toni said...

Förvisso har man sett för lite för att egentligen bedömma rättvist. Men montagetekniken är väl nånting att ha?

6:27 PM  
Blogger Savela said...

Som sagt: den historiska betydelsen med montage är betydande. Han ska ha sitt cred, det ska han, men att ha honom på en 6e plats anser jag.

Däremot ser jag din lista som ett väldigt bra initiativ. Speciellt eftersom du motiverar så pass bra.

12:57 PM  
Blogger Toni said...

i det här fallet är dock motiveringarna bristfälliga, liksom kunskaperna. Det blir så när man inte kan förbigå någon som man anser har stor betydelse men inte har bra koll på. Fortsätt kommentera, det är kvalitetsförbättrande!

4:52 PM  

Post a Comment

<< Home