Monday, February 04, 2008

Planeterna

Ja, det var ett jävligt otippat ämne, förstår jag. Men jag har i detta nu slagits av ett märkligt faktum som jag egentligen aldrig hört dristas så mycket att jag fått en fullödig redogörelse för det, nämligen detta: Hur sjutton kommer det sig att planeterna är döpta efter romerska gudar bortsett från en planet?

Vi tar dem en efter en:

Merkurius: köpmännens och handelns gud.
Venus: Kärlekens gudinna.
Tellus: En variant av Gaia, det vill säga jordens gudinna.
Mars: Krigets gud.
Jupiter: Den högste guden
Saturnus: Jordbrukets gud.
Uranus: En grekisk gud för himlen!
Neptunus: Havsguden.
Pluto: Underjordens gud. Låt er inte misstros av att Pluto är döpt av en elvaårig flicka att det skulle röra sig om en fabläs för Disneys hund. Flickan var extremt intresserad av antiken och plockade motsvarigheten för Hades som favoritnamn för den mörka och okända planeten.

Ja, vilken är katten bland hermelinerna här då? Uranus givetvis. Mig veterligen har inte Uranus dyrkats i Rom, jag kan givetvis ha fel, och då verkar det mycket rimligare givetvis. Hoppas jag rent av har fel. Ofta orkade ju inte ens romarna byta namn på de grekiska gudomarna när de införlivade dem i sin egen mytologi, så det kan mycket väl vara fallet med kära uranus.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Men om man ska vara riktigt petig är ju inte pluto en planet längre... utan en... pluton? Var det så det kallades? Minns inte på rakt hand, tåls att titta upp...

(efter ca 30 sekunder letande)

en dvärgplanet är vad det är! Pluto blev diskad som planet då de hitade fler och fler "planeter" som påminde som pluto...

För övrigt har vi då också Ceres som är en dvärgplanet, döpt efter den romerska gudinnan för växter och morderlig kärlek. Sedan finns det tydligen en till dvärgplanet, Eris...

Men här dyker ytterligare en hermlin upp, hon är nämligen döpt efter en grekiska gudinnan, nämligen osämjans gudinna. (Kan det var diskusioner om namnet som föranledde till detta?)

I alla fall så verkar ju gudar och gudinnor vara temat på alla typer av planeter.

7:35 AM  
Blogger Toni said...

jo förvisso. Men i min mening kan man inte ha en planet som existerar i sjuttio år och sedan frånta den rätten att kallas planet bara sådär. Generationer av skolbarn blir ju fellärda, och denna felinformation kan man aldrig sudda ut.

6:07 PM  
Blogger Toni said...

Som ett tillägg till det jag antecknade om Pluto skall tilläggas att det var hunden som döptes efter planeten och inte tvärtom. Pluto (hunden) kom till där i början av det glada 30-talet och Disney valde namnet efter den nyupptäckte planeten.

6:40 PM  

Post a Comment

<< Home