Thursday, January 24, 2008

Arn och annat

Ja just, ska ju se Arnfilmen till helgen. Det blir säkert spännande. Tror ingalunda det kommer vara ett pekoral, alldeles för många miljoner har ju försvunnit upp i rök för att så skulle bli fallet. Jag håller i skrivande stund på att försöka läsa de två första böckerna. Bok ett avslutades en tid före jul och bok två läses nu (inte i detta omedelbara nu, dock).

En sak måste jag ändå ge Guillou. Han sköter dramaturgin skickligt, och även om ettan sackade mot slutet så tappar man aldrig intresset. Inte ens när det är svensk historia det handlar om. Tvärtom blir man mer nyfiken och sugen på att forska mer i ämnet. Sånt är aldrig negativt. All litteratur som ger upphov till fortsatt forskning och bildning är i mina ögon bra litteratur, oavsett hur väl författaren sköter sig grammatiskt eller ens dramaturgiskt.

För övrigt läser jag nu Goldsworthys biografi över Caesar och det är en ännu större läsupplevelse. Saklig och objektiv väger och vänder Goldsworthy olika teorier mot varandra och på det hela får vi ändå ett slutpaket som inte ändrar mitt omdöme om Caesar just: den största liraren vi sett vandra på jord.

3 Comments:

Blogger Louisa Erika said...

Haha. Guillo alltså... Om honom (och hans ego) finns både ett och annat att säga. But I rest my case.
Kul att du tycker att jag är "du". Men jag är nog mest bara jag. Fast, det är ju alltid en bra grej när man är en sån som andra kan identifiera sig med.. ;)
Hehe. Ja, vem vet, vi kanske springer på varandra på nån paradgata...

12:28 PM  
Blogger Toni said...

Roligt att du hittat hit... Dyk upp igen vet jag, har många roliga betraktelser kvar....

6:37 PM  
Blogger Toni said...

spännande med nytt folk...

5:42 PM  

Post a Comment

<< Home