Wednesday, January 09, 2008

USA-valet

Ja det är ju rätt mycket med det jordiska nu. USA försöker vaska fram en presidentkandidat i båda läger. Lyskraften ligger på demokraterna som har de bägge stora (och potentiellt historiska) profilerna Hillary Clinton och Barack Obama. Jag gillar båda, det jag sett av dem, finner dem sympatiska och tror bägge skulle kunna göra ett så mycket bättre jobb än Bush. På republikansidan är det nästan omöjligt att se vem som skulle kunna bli nominerad, än mindre segra mot någon av dessa fyrar av strålkastarljus. Jag kan inte tänka mig att en republikan vinner.

Jag hoppas nånstans på Clinton med Obama som vice, så att han åtta år senare kan ta över och lotsa USA åtta år framåt. 16 år av vettighet vore väldigt nyttigt just nu efter åtta totalt katastrofala år. Eller jag vet inte när de katastrofala åren infann sig egentligen men Bush har skött sig ungefär lika bra som Caligula gjorde som kejsare. Var är lönnmördarna när de behövs som bäst? Och jag delar inte den uppfattningen som ibland blir förhärskande att presidenten inte kan ändra väg alltför mycket. Jag tror absolut det blir en tydlig riktningsförändring, lika som det blev en annan attityd när Demokraterna övertog senaten och representanthuset.Med majoritet de närmaste åren får en demokratiskt president ett veto att förändra USA:s bana ganska radikalt. Och får man dessutom hoppas att förre vicepresidenten Gores miljötänk går igen så kanske det finns hopp om vår värld trots allt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Väl talat! Och jag tror verkligen (samt hoppas!) att miljötänket kommer upp på nytt. Kyotoavtalet måste skrivas på, omedelbums. Och det vore väldigt konstigt om de inte gjorde det med ett nytt parit i ledningen.

7:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Interesting to know.

6:41 PM  

Post a Comment

<< Home