Tuesday, January 22, 2008

Filmstjärnor dör unga än

Heath Ledger är död, läste jag när jag kom hem. Först kopplade inte namnet riktigt, men jag kom snabbt på att det var en av killarna i "Brokeback mountain", vilken av dem kunde jag inte erinra mig. Jag kunde dock konstatera att det var en ung filmstjärna som nu dött. Således lär hans lyckliga stjärna skina i Hollywood många år till. Det är något alldeles särskilt att dö ung: se bara dem som före Ledger tagit klivit härifrån till Nangiala: James Dean, John Belushi, River Phoenix, Marilyn Monroe med flera. Deras namn liksom märks extra väl, just av deras förtida död.

Heath Ledger var en skicklig skådespelare, vilket han inte minst visade upp i Brokeback Mountain. Andra filmer han spelat i är t.ex: Ned Kelly, The Brothers Grimm, Casanova (av Lasse Hallström, för övrigt), Monster's ball, A knights tale och The patriot. En av sina sista roller gör han i snart bioaktuella Dylanfilmen "I'm not there" där han spelar en av Dylans olika persona. Vi lyfter hatten för Heath Ledger.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja, du har rätt i det. Myten "lev hårt - dö ung" har ju någon slags glans över sig - även om det är rätt förskräckligt...

5:02 AM  
Blogger Toni said...

Ja, även om musikanterna har varit mer ivriga i detta så har väl filmfolket hakat på rätt så friskt.

5:51 PM  

Post a Comment

<< Home