Wednesday, November 14, 2007

Årets roligaste tv-ögonblick?

Det brukar ju när tv-året sammanfattas utses ett roligaste tv-ögonblick. Och jag har ett par favoriter som jag tycker är väldigt svåra att bortse ifrån när det vankas kandidatröstning. Lite otippat kanske är båda mina favoriter från de här äktenskapssökarprogrammen: det ena från Bonde söker fru och det andra från Ensam mamma söker. Otippat av den anledningen att jag dristat mig att se ens så mycket av det och otippat av anledningen att de åtminstone i teorin inte borde utmynna i så mycket komik att jag gick i taket. Men det har de gjort!

Ofrvillig sådan, skall sägas. Det ena och mindre spektakulära exemplet är från Bonde söker fru. Det är inte så roligt återberättat men jävlar i min låda hur mycket det skrattats hemma hos oss åt när Fredrik (töntkille-bonden) träffar sina bondmora-pretendater för första gången. Som jag minns det: Kille sitter på ena sidan bordet. Tjej på andra. Lång pinsam tystnad. Kille nervös nog att implodera. Hans kommentar: ett gällt och skärande "OKEEEEEJ....." Fan vad vi skrattat åt det, sambon och jag. Lyteskomik till sin renaste form. Jag vet att jag har en ond ådra, men att även hon kunde vara så grym verkade bekymra henne när jag påtalade det häromdagen. Det har för övrigt blivit något av en catch-phrase för oss. Säger den ena det börjar den andra skratta. Vansinnigt kul.

Nåja, det var lite långdraget om det ena. Ska försöka vara mer ordfattig i det andra exemplet taget från Ensam mamma söker. Det här utspelades när mammorna bjudit in ett fåtal utvalda killar att bo hos sig och barnen. Susanne som synts i alla möjliga sammanhang iförd minimalt med kläder sedan dess (en parentes), hade bjudit in en kille från Vadstena tror jag det var. Susanne jobbar ju samtidigt och står i så killarna får ju lite ansvar för barnen och så (hur sjukt låter inte det konceptet förresten i en allt mer pedofilrädd värld?). I vilket fall som helst är barnen plötsligt en dag försvunna. Killen (som jag inte minns vad han hette) letar och letar och hittar dem inte. Som tittare inser man ju hur hårt paniken måste drabba honom. Han förstår att han kommer att få så mycket fan för att han slarvat bort hennes ungar när hon kommer hem. Här är det roliga: Hur mycket man än kan ana hans ångest, sätter sig killen och visslar och hummar när han letar som om detta inte skulle vara några problem alls. Asgarv. Liksom för att markera inför tv-kamerorna. Verkligen störtskönt. Man bara vet att hans hjärna smälter inombords och han vill vara så långt därifrån han kan, men inför tv-kamerorna kan han bara gå och nynna någon melodi. Jag röstar för detta som årets om inte århundradets roligaste tv-händelse. Barnen hade jävlats med honom och gått iväg ut i skogen, och scenen när han hittar dem och försöker vara vuxen och pedagogisk mot dem hör fan imig till samma höga humorklass.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home