Plats nummer 7..
7. Hoola Bandoola Band/ Afzelius/ Wiehe
Jag hävdar ingalunda att Hoola Bandoola band var viktigare för proggen än Nationalteatern. Men kanske omedelbart efteråt? I efterhand är det nog tvärtom, även om det när det begav sig på sjuttiotalet verkade likställt. Hoola Bandoola är i efterhand känt för sin hit "Vem kan man lita på?". vilken har sin insats i det svenska musiklivet men inte så mycket mer.
Hoola Bandoola gav dock liv till två solokarriärer som knappt sett maken till i Sverige till dess. Björn Afzelius och Mikael Wiehe kom att bli Sveriges två mest aktade låtskrivare inom sin genre, i tradition efter Bellman. Problemet var att någonstans satt någon och förändrade spelplanen. Både Afzelius och Wiehe var inne på folkmusik, visa.
Det blev aukustisk rock för dem båda i slutändan. Men hur kommer man ifrån några av Sveriges största låtförfattare? De är ju uppenbart skickliga.... Här på listan är de hemma.
Jag hävdar ingalunda att Hoola Bandoola band var viktigare för proggen än Nationalteatern. Men kanske omedelbart efteråt? I efterhand är det nog tvärtom, även om det när det begav sig på sjuttiotalet verkade likställt. Hoola Bandoola är i efterhand känt för sin hit "Vem kan man lita på?". vilken har sin insats i det svenska musiklivet men inte så mycket mer.
Hoola Bandoola gav dock liv till två solokarriärer som knappt sett maken till i Sverige till dess. Björn Afzelius och Mikael Wiehe kom att bli Sveriges två mest aktade låtskrivare inom sin genre, i tradition efter Bellman. Problemet var att någonstans satt någon och förändrade spelplanen. Både Afzelius och Wiehe var inne på folkmusik, visa.
Det blev aukustisk rock för dem båda i slutändan. Men hur kommer man ifrån några av Sveriges största låtförfattare? De är ju uppenbart skickliga.... Här på listan är de hemma.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home