Wednesday, November 29, 2006

John Holm, nåt att kolla in?

Den svenske artisten John Holm är nästa musiktips som jag tänker ta upp här på bloggen. Han gjorde sig ett namn i början av sjuttiotalet och släppte några skivor som gav honom en plats i den svenska musikhistoriken. Idag är han kanske inte helt bortglömd, men möjligen underskattad.

John Holm tycks ha verkat i ett Dylanfack: bevislig talang med krånglig röst som fick söka sin uppmärksamhet på andra håll än i radioetern. Jag hittade tidigt en cover av Dylans "Down in the Flood" som är något så märkligt som fullständigt briljant. Holm ikläder sig någon slags "Deliverence"-persona (Tänk killen med banjon) och levererar en fullständigt trovärdig yankee-redneck-tolkning av låten. Måste höras.

Vidare har jag lyssnat på lite av Holms eget material och det är bevisligt att han har talang för lite annorlunda formuleringar och funderingar. Sitter och lyssnar på "Får man leva för det" som jag först inte tyckte var något, men som växer för varje gång.

Hitta lite John Holm vet jag. Han har något.

1 Comments:

Blogger Savela said...

I förra veckan laddade jag ner en låt med just John Holm, "Medan dagen tonar upp", rolig låt. Mycket flum, men helt ok låt. Får fördjupa mig lite mer i honom senare!

1:10 PM  

Post a Comment

<< Home