Wednesday, November 29, 2006

Borat, en film att se!

Har haft vissa besvär (det har varit helt omöjligt) att komma in på bloggen här på datorn hos mina föräldrar. Det är märkligt. Nu gick det på andra försöket. Gamla datorer alltså. Men nu när jag ändå är inne kan vi väl beta av lite ämnen.

Satt och tänkte på filmen Borat. Har inte haft möjlighet att redogöra för detta förrän nu, trots att det var två veckor sen snart jag såg den på bio. Fan vilken bra film. Inte genomgående, vilket var ganska väntat. Men där den är bra är den det bästa jag sett på år och dag. Jag fullkomligt älskar den galna scenen när de har "Running of the Jew" i Kazakstan, i en märklig och djupt rasistisk variant av Pamplonas "Running of the bull". Borat reporterar från evenemanget i ett kort klipp. Judarna är utklädda med jättehuvuden och händer. Plötsligt sätter sig judens fru och värper ett enormt ägg (!). Folkmassan rusar fram och krossar ägget. Haha. Var i helvete får man sånt ifrån?! Det är ju så sjukt politiskt inkorrekt att det inte är sant. Och scenerna där Borat och hans följeslagare hamnar hos ett judiskt par. Obetalbara. Gå och se. Inget för politiskt korrekta nissar dock.

*

1 Comments:

Blogger Savela said...

Jävligt rolig film, det var det, men ingen bioupplevelse precis. En av mina favoritscener var för övrigt den då han inför en fullsatt rodeo berättar under jubel hur kazakstan stödjer deras "war of terror"...

1:13 PM  

Post a Comment

<< Home