Monday, July 17, 2006

Ewert Ljusberg - kan nån bli coolare?

Har precis lyssnat igenom "Briggen Blue Bird av Hull" för kanske tionde gången sedan jag hittade den igen. Flickan börjar tycka det är lite tjatigt så jag fick slänga på lite Bruce Springsteen istället, men att det skulle bli tjatigt: ALDRIG. Ingen gör Briggen Blue Bird av Hull så bra som Ewert Ljusberg. Jag vill inte ens höra talas om Imperiet i samma andetag. Kan man bli coolare än Ewert Ljusberg? Jag har faktiskt lyckats önska den låten på en spelning av Ewert Ljusberg på Hotell John i Filipstad 1999 eller om det var 1998. Kanske 98. Allt bra hände ju det året. En stor stund för mig.

Jag håller Ewert Ljusberg som den sista av de stora svenska vissångarna. Cornelis, Fred, Allan Edwall. Alla är borta. Endast Ewert Ljusberg, den kanske coolaste av samtliga, återstår. Jag är i skrivande stund på jakt efter mer musik av Ewert Ljusberg. Om nån har tillgång till något, och gärna en tolkning av "Ekorrn satt i granen" där Ewert imiterar både Fred Åkerström och Cornelis Vreswijk. Det skulle vara alla tiders det. En upplevelse. Är det nån som vet vad jag pratar om för version?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home