Sunday, July 09, 2006

Fotbollen är död - leve... nåt annat

Tamejfan... Det här var en av de märkligaste fotbollsmatcher jag sett, som slutade på det bittraste mest fruktansvärda sett som en fotbollsmatch kan sluta. Det slutade med att hela fotbollen som sport dog.

Zidane var i huvudrollen matchen igenom, började med att chippa (!) in en straff. Hade det blivit enda målet hade straffen gått till historien som det kyligaste målet i en VM-final. Vad som sedan följde var inte lika kyligt. Zidane var mycket bra och briljerade i sin näst bästa match i VM-slutspelet. Snygga dribblingar, frampassningar och blick för spelet. Italienarna stod nere i brygga. Strax före slutet. Zidane har fått armen slagen ur led och sitter på gräsmattan, till synes lika kylig och oberörd. Men nånstans har italienarna som sett slutkörda ut länge kommit åt honom. De har tagit honom hårt hela matchen för att inte förlora. Och i andra förlängningskvarten händer det. Zidane loosar omdömet för en kort sekund.

Matarazzi som ser ut som en kåkfarare säger något till Zidane, jag kan inte ens tänka mig hur skändligt det är, (hoppas nån vettig person kör VM-bucklan upp i Matarazzis kåkfarararsel förresten) för Zidane kliver fram till Matarazzi, skallar honom i bröstet, och italienaren gör det italienare gör bäst, han faller. Eller faller och faller, karljäveln flyger som om det skulle vara världens hårdaste skallning. Tumult utbryter och efter ett tag hämtar domaren det röda kortet. Fullt korrekt, givetvis. Zidane får kliva av sin sista match i sista minuterna. Ridå.

Och ridå Frankrike. Straffläggningen är redan mentalt förlorad där och då. Matarazzi-jäveln sätter en straff och blir hjälten som med ett mål+en Zidane mindre+straffmål lyckas förlösa hela ITalien. Men är det rättvist? Är det här gudomlig rättvisa? Nej, det är det fan inte. Det här var bland det mest förjävliga jag sett i termer av orättvisa. Det är så korrupt att italiensk klubblagsfotboll verkar ren i jämförelse. En sport är död. Zidane kliver av och tar med sig vad som fanns av intresse med sig av planen.

Jag kommer alltid minnas Zidane som den bästa i sin sport, även om det bittra slutet är så bittert som det kan bli. Och Zidane, om du mot förmodan läser det här, så har du min fulla förståelse. Jag skulle också skallat den jäveln. Vad värre är: jag skulle förmodligen ha gjort värre än så. Jag kommer att sakna dig Zidane. Och jag kommer att sakna spelet. Farväl, fotboll, här på bloggen räknar jag inte med att du dyker upp igen. Ikväll gråter jag en tår för den avlidne.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Jag försökte men du har fått med allt jag kände!

10:54 AM  
Blogger Savela said...

Italienska spelare har en förmåga att ramla om så motståndarlaget hostar lite för högt.

10:55 AM  

Post a Comment

<< Home