Thursday, June 15, 2006

några dar sent: Frankrikes debut

Ja, jag har inte haft mycket tid att kolla på fotbolls-VM de senaste dagarna iom att jag jobbat under tiden för samtliga matcher. Intresserad som man är har jag sett lite grann ändå, en del i repris och en del inspelat. Frankrike -Schweiz blev inspelad av givna orsaker: Frankrike har varit MITT lag sedan VM 1998. Ja kanske redan sedan EM 1996. Och det kommer vara det fram till 2006 åtminstone. Tills Zidane går i pension. Jag gillar fransmännen. VM 1998n hör till mina bästa minnen. Jag minns hur fransmännen enades vid nationalsången, med armarna om varandra som för att visa på det kollektiv de var trots olika bakgrunder, något andra lag ivrigt försökt ta till sig på senare år. Det var STORT. Zidane var störst. Jag har följt hans karriär sen landskampen mot Sverige någon gång mellan 96-97. Jag har ingen aning när. Men jag tror det var 96 - och jag insåg när jag såg den matchen att jag var lycklig att se en spelare som jag aldrig mer skulle komma att se. Innan Zidane ens slagit igenom och räknades som bland de bästa i världen. Jag har öga för talang. Där fanns ett rörelsemönster jag aldrig bevittnat tidigare. En ballerina. En ballerina med boll. Så koordinerat... Det hade aldrig existerat förr och jag tror inte det kommer existera igen. Världens bästa spelare. Glöm Pele. Glöm Maradona. Det är Zidane som gäller.

Frankrike gick in i turneringen som det frustrerade lag som lämnat Sydkorea/Japan med respass efter gruppspelet. Det såg inte bra ut. Dålig rörlighet. Schweiz försvarade sig bra och gick stundtals till kontringar. Ju längre matchen led, desto mer frustrerade blev fransmännen. Zidane gjorde några riktigt bra grejer. Tanken hos mannen är så snabb att det behövs en repris för att uppfatta den för vanliga människor. Allt gick givetvis inte hem, i synnerhet på grund av den dåliga rörligheten. Somliga pass såg bortkastade ut, när det i själva verket var Zidane som kastade pärlor för svin.

Så till mitt klagomål. Thierry Henry. En av världens bästa anfallare när det gäller klubbfotboll. Jag har sett honom spela, jag vet vad han kan. MEn gör han det i landslaget? Nej, i helvete heller. Där verkar karln gå in för att vara så dålig som han bara kan. Det ser ut som han anstränger sig för att vara så dålig som han bara kan. Kan det vara att han hämmas och känner sig överflödig på samma plan med en spelare som kommer att gå till historien som fotbollens bästa? Jag vet inte, det enda jag vet är att Henry var en skam att se på plan i FRankrike mot Schweiz. Inte EN (1) korrekt idé. Tokarna i Aftonbladet gav honom två plus, samma betyg som Zidane fick. Zidane förtjänar en trea och Henry ska vara glad för sitt minustecken han ska ha.


In med Trezeguet i nästa match eller så är FRankrike körda snart igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home