Sunday, June 04, 2006

Rattfyllerister, den moderna häxjakten

* Detta blogginlägg skrevs under avsaknaden av internet, för några dagar sedan. *

Svenskar är det mest hycklande, hysteriska och vidrigaste folk som finns i världen tror jag. Det finns egentligen inte någon spärr på det förakt jag ibland kan känna. Och det känns som att de har dragit på sig vreden av egen vilja. Som det här med den nya hysterin över rattfylla. Sven-Erik Magnusson från Sven-Ingvars körde full och tidningarna var proppfulla av moralister som ville stå i kö och hetsa mot honom. Herregud. Ska det inte bli slut på de här häxprocesserna någon gång? Han var visserligen dretfull av promilletalet att döma, men andra kändisar som åkt in och blåst 0,3 eller liknande har drabbats av samma heliga vrede som det svenska folket besitter. Vad fan är 0,3 och 0,2 att tjafsa om? Det är ju kroppens naturliga alkoholhalt vi talar om.

Okej, klart som fan det inte är bra när någon aspackad kör ihjäl massa barn och skolungdomar, för det är väl där nånstans som den här hysterin har sin bakgrund i. Men någon måtta får det faktiskt vara. Någon som är salongs och är ute och kör bil är fan inte farligare än någon som är trött eller någon som pratar i telefon. Jag skulle hellre möta den salongsrusiga i trafiken än någon av de andra. Helt säkert. Det som stör mig extra mycket är att de som blir tagna med 0,2 promille behandlas snäppet hårdare av media än pedofiler och barnamördare. Vart i helvete är människors sinne för proportioner? Sverige. Sverige, sverige, sverige. Alltid ska jag behöva upprepa dessa vefyllda ord. Ständigt detta jävla Sverige. Klart är att risken blir att man själv kör in i en poliskontroll någon morgonen efter och blåser 0,2 och så tar det hus i helvete. Men jag har redan dömt Er sjuka värld innan ni dömer mig. Fuck off. Upp med promillegränsen till 0,5 igen och hårdare straff för dem som ligger över där, men håll för fan inte på och moralisera och hyckla. Ta er för fan i kragen och börja tänk igen, svenska folk.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Först och främst, vare sig du vill eller inte, är du en del av det "svenska folket". Så "vårt" ansvar är likt mycket ditt ansvar. Spy inte galla på det du är med och konstruerar... Även om du bara är en så kan du göra en liten skillnad.

Köp inte aftonbladet/expressen när det handlar om rattfylla... Osv... Det är lätt att skylla på andra och göra lite åt saken själv.

Förresten, du kanske tycker att det inte gör någon högre skillnad med 0.2 i blodet (vilket INTE är kroppens naturliga aölhoholhalt, mig veterligen liger dedn på 0,0)men frågan är hur stor skillnaden är för dina sinnen. Kanske de inte är så stora vid 0,2 men vid 0,5 dessto större. Kanske är det så att det ligger vid 0,2 därför att det inte är så farligt att köra med dig i slutändan, men att 0,5 kan ge katastrofalla följder?

Snart ska jag väcka dig! Puss! ;-)

2:37 AM  
Blogger Savela said...

Jag tycker personligen att man ska vara stenhård rakt igenom -Den här "låga" gränsen för vad som är rattfylla får lära folk att inte röra bilnycklarna när man tallat på vinflaskan.

2:56 PM  
Blogger Toni said...

sista kommentaren var mest relevant som jag ser det.

3:04 PM  

Post a Comment

<< Home