Tuesday, May 16, 2006

Fotbolls-VM feber

De senaste dagarna har jag varit väldigt sugen på fotbolls-VM. Det är få idrottsevenemang som jag kan längta lika mycket efter, och det är rätt märkligt med tanke på att jag inte tittar på fotboll speciellt ofta. Men fotbolls-VM är högt uppe på listan, och nu börjar jag redan få den där längtan att sitta och titta på match efter match efter match. Naturligtvis kommer mitt arbete att sätta hinder för det, men jag får göra det bästa av situationen.

Fotbolls-VM har för mig en särskild betydelse och jag tror den kärlekshistorien började 1986. Det var Careca, Maradona, Platini, Laudrup. Artister. Stora fotbollens ambassadörer. Det var väl där det började. Med skönheten i spelet. Det lilla extra. Ända sedan dess jag följt fotbollen har jag väl letat efter de som kan göra det där lilla extra. Minns hur de flutit förbi i mer eller mindre renodlad form. Hagi var en sådan spelare. Han var rumän. STojchov likaså. 1996 dök ett sällan skådat geni upp. Zidane. 2 år senare skulle han lotsa Frankrike till första VM-guldet. Ytterligare 2 år senare till EM-guld. Zidane gör sitt sista VM. Passa på och njut. Vi vet inte när en spelare som han dyker upp igen. Om någonsin.

Och jag vill direkt dementera att mitt intresse till fotbolls-VM skulle vara så stort på grund av SVeriges medverkan. Absolut inte. Om något så är Sveriges deltagande det enda smolket i glädjebägaren. Ack, VM 1998 när man slapp Sverige. DEt var tider det. Som tur är är jag rätt övertygad om att Sverige förpassas till läktaren redan efter gruppspelet. Det haussas så himla mycket om Zlatan och Henke och Ljungberg. Så här är det va: Ljungberg är over the hill, Henke är gammal som gatan och Zlatan är dålig som... satan. I år iaf. Hans ego blev så stort att han odlade klumpfot och slutade kunna spela boll. Basic facts from real life.

Vinner tror jag England gör. Och inte för att jag håller en extra blågul tumme för dem pga av Svennis. Är det nåt jag önskade vore det väl att Svennis blev jagad ut ur England med högafflar så att han aldrig mer återvände, men nu ser laget faktiskt förbannat bra ut och jag tror det blir dit svennar får sätta sina förhoppningar när de blågula förhoppningarna grusas. England är mitt inne i en gyllene generation där varje spelare tycks stå på zenit av sina karriärer. Nu förtjänar britterna sitt efterlängtade guld, och nu tror jag det kommer.

Brasilien, Argentina, ITalien, Frankrike. Relevanta guldkandidater. Tror nog jag räknar in även Spanjen dit. Skulle nåt annat lag vinna är det en stor sensation. Och trots att Grekland vann EM för två år sedan så tror jag inte på såna stora skrällar. VM vinner inga skrällag. Och skulle någon skrälla och nå långt bortsett från storländerna så sätter jag en krona på Mexico, Serbien Montenegro eller Kroatien. Det var lite om VM, det. 23 dagar kvar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home