Tuesday, June 26, 2007

Wimbledon och nörderi

Jag har inte varit intresserad av Tennis på tiotals år. Det ska jag gärna medge. De få glimtar jag ägnat sporten har rört sig om Anna Kournikovas stönanden när hon var poppis nån gång för åtta-tio år sen. Nåja. Nästan iaf. Har ju följt lite hur det går för Finlands hopp Jarkko Nieminen. I fjol var han t.ex. i kvartsfinal i Wimbledon, denna ädlaste av alla turneringar.

Tidigare i mitt liv dock, och då pratar vi 20 år sen och mer. VI pratar Toni som sex, sju åtta åring. Då var jag tokfrälst i sporten. Jag satt och förde in tennisresultat i mina små anteckningsblock, hittade på fantasyspelare och fantiserade ihop lite resultat. Det är endast med anledning av min med åren komna större självdistans som jag vågar erkänna detta. Jag var set out to be-nörd redan från scratch. Så man ska inte vara så jävla förvånad att jag blivit som jag blivit.

Där satt jag i mina unga år och höll reda på världsrankingar och etc i tennis. OCh så där har det hållit på. Men fokus för min fascination har förflyttats från tennis till andra saker: Dylan. Romarriket. Friidrott. Film. Musik. Snooker. Kartritning. Sumo. Ishockey. Den dagen jag inte har något projekt kvar att ägna mig åt kan jag lika gärna checka in.

Men Wimbledon då. Jo, jag satt faktiskt och tittade lite nu. Intresset är inte så stort att jag återgår till att göra som för 20 år sen. Men det ska bli lite intressant att se hur det går. Det får jag medge.

2 Comments:

Blogger Savela said...

Fan Toni, jag gillar din blogg. Du skriver, t ex som den här gången, inte alltid om saker som intresserar speciellt. Men du har nån sorts facination för saker som smittar av sig, eller åtminstone ett sätt att förmedla den facinationen. Mycket av det du skriver handlar också om det här med nörderi som du behandlar här. Nåt jag själv definitivt känner igen mig själv i. Den dagen du slutar skriva i den här bloggen blir mina stunder vid datorn betydligt tråkigare.

11:58 AM  
Blogger Toni said...

Fan vad snällt sagt. Det får jag tacka för! Skulle jag få sådan respons dagligen skulle jag antagligen få nån slags hybris och bli en mycket hemsk människa. Eller nåt. Fast väldigt smickrande och till stor glädje för undertecknad. Jag ska fortsätta skriva, om så bara för en enda människas öra. Det lovar jag.

5:26 PM  

Post a Comment

<< Home