Wednesday, June 13, 2007

Dagens musik:

Jag tog upp mina nya musikvänner Laleh och Moneybrother häromdagen och det kändes lite futtigt att avhandla dem så kort, när jag i själva verket efter ännu några dagar i deras sällskap har så mycket mer att säga. Jag älskar att bli överraskad positivt, få reda på att mina fördomar var fel. Både Laleh och Moneybrother hade jag ju avfört såsom ointressanta. Och vad fel jag hade. Lalehs röst nämnde jag ju häromdagen, men Moneybrother då?

Moneybrother är också en intressant röst. Någonstans i gränslandet av Plura-sludder härskar Moneybrother. Hans sinne för det melodiska för dock tankarna till en annan falsksjungare, Herr Håkan Hellström. Det är exakt sån här musik som ligger mig väldigt nära hjärtat, någonstans besläktad med 70-tal och Dylans "Street-Legal". Sitter och lyssnar på "Theyr'e building walls around us now" och inser att storheten i detta nog inte går att sätta ord på. Hur har jag kunnat missa allt det här?! Och inte en låt på skivan är en filler. Jag måste försöka hänga med lite mer i dagens svenska musik, för det verkar hända en hel del intressant. Vi får återkomma i ämnet.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag det tycker jag verkligen att det gör! Moneybrother är grym, en skön blandning av pop/soul anser jag.

1:37 PM  
Blogger Savela said...

Moneybrother är en av mina käpphästar inom svensk nutidsmusik, en fantastisk artist. Laleh såg jag live på Hultsfred för några dagar sedan, och blev grymt imponerad när hon först river av en lugna favoriter-ballad så vacker att klockorna stannar ("Hide Away") och kort därefter kör visprogg ("Bostadsansökan"). Och det funkar!

10:19 AM  

Post a Comment

<< Home