Tuesday, June 12, 2007

Jesus was Caesar

Den här boken vill jag ha... En sådan bok klarar man sig inte utan. Är man lite konspiratoriskt lagd som jag så. I boken för författaren temat att Julius Caesar i själva verket var Jesus Kristus. Jesus som vi känner honom enligt bibeln har således aldrig funnits. Allt har berott på översättningar och omformningar i den skrivna texten. De kristna nådde sin framgång i den eviga staden Rom genom att belysa liknande teman som Julius Caesars öde genom sin gud Jesus. Allt tycks stämma. Förlåtenheten gentemot fiender, Markus Antonius/Petrus liknande beteende när Caesar/Jesus dödats, Brutus som Judas, Brutus/Judas självmord, Caesars/Jesus gudaförklaring... Ja det här är en bok jag vill ha. Så när jag reser till Rom i januari nästa år ska jag lägga ner en blomsterkrans och ett ljus vid Caesars tempel.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

va fint. Men jag borde få blommor också... för att jag lever. :P

1:36 PM  

Post a Comment

<< Home