Thursday, June 14, 2007

Tv-serier och karaktärer

Jag nämnde igår serien Lost. Det finns ett par till serier jag och sambon följer. "My name is Earl" som går på TV6 måndagar, tidigare på TV3, av någon konstig anledning flyttad. Fy fan vilken skön komediserie. Svårt att hitta serier som denna. Historiskt bra. Nästan bara Simpsons är bättre. Och bortsett från skruvningen i humor, avsaknaden av de hemska pålagda skratten och alla bizarra småkaraktärer som ändå har sin fullvärda roll i serien (i likhet med Simpsons. Detaljer är allt) så är ändå huvudsaken Earls yngre bror Randy. Han spelas helt enkelt suveränt av Ethan Supplee som i likhet med Jason Lee (Earl) varit med i skitregissörens Kevin Smith filmer. Här har de äntligen funnit en riktig plats. Randy är lätt förståndshandikappad. Bara scenen sist när han vandrar omkring i en metereologstudie var så hysteriskt roligt att jag ramlade på golvet skrattande. Varenda ord som kommer ur Randys mun är en pärla. Sällan har en komisk karaktär fått en så träffande verkan. Jag kommer på Mr Burns i Simpsons. George i Seinfeld. That's it.

En annan serie jag verkligen kommit in i och nästan kommit att dyrka, nästan enkom på huvudpersonens karaktär, är House. Hugh Laurie, britten, känd från PG Woodhouses "Wooster and Jeeves" från tidigt nittiotal, gör Greg House, genialisk läkare och diagnoserare. Det är ytterst sällan numera som man sitter och blir chockerad, verkligen chockerad av bristen på etikett eller moral, men jag sitter varje vecka när House gör entre och ler galet med öppen mun. "Sa han verkligen så?!" House förolämpar alla å det grövsta, sina medmänniskor, medarbetare, och i synnerhet patienter. Han bryter sig in hos folk. Han beställer hem tonårsprostituerade, han tar knark. Han gör som han vill. Alltid. Ändå kan man inte kalla House ond. Han är en människa, så suveränt tolkad av Laurie att han borde ha en livstidsgrammy. House lider av diverse åkommer som drabbar honom, i synnerhet hans skadade ben och hans kärlek till sitt ex. I stunder av dessa lidande blir han sju resor värre än normalt. Sista tiden har House verkligen gjort livet till ett helvete för alla på kliniken samtidigt som han lyckats lösa helt bizarra medicinska gåtor. Sarkastisk och bitsk as hell. Jag kan gå i ed på att ni som missat denna serie borde följa den.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag håller med dig! Men det finns en kommentar i House som är så klockren (första svnittet om jag minns rätt) "Vill du ha en doktor som håller dig i handen när du dör, eller en som gör dig frisk men inte är här?" (fritt översatt) Och det är ju så självklart, hellre blir jag frisk med dr. House än dör med någon annan!

(Finns det någon som dr. House på riktigt? Var? Hur får man honom som läkare?)

1:40 PM  
Blogger Toni said...

Troligtvis inte. Om det skulle finnas någon sådan så skulle han vara så lex Sara-anmäld att han skulle sitta på Kumlabunkern. Så det är väl där du hittar honom...

5:13 PM  
Blogger Savela said...

Under en period praktiserade jag som filmlärare på gymnasiet och högstadiet, och jag har faktiskt hört att min ledarstil påminde om Dr. Houses.

10:17 AM  

Post a Comment

<< Home