Sunday, June 24, 2007

Dagens musik:

Efter att ha mentalt förberett mig på Eldkvarnspelningen här i Kristinehamn i Augusti en tid (vilket innebär mycken lyssning av artisten i fråga, samma sak skedde inför Morrissey-spelningen i Karlstad i fjol) måste jag ändå bekräfta att jag kommit fram till en intressant och viktig slutsats:

Eldkvarn är fan i mig bättre idag och på senare år än vad de någonsin varit. Pluras låtskrivande är starkare, han tycks ha kommit ur drogdimmorna och lärt sig knepen av Dylan i att fånga ett intresse. Bortsett från Lundell vet jag ingen svensk låtskrivare som på ett så skickligt sätt kan beskriva, nästan naturalistisk, sakers skeenden. Det är plötsliga ögonblicksbilder av sånt som fångas i hornhinnan. Totalt utan egentligt sammanhang, men likaväl livsvikigt.

Idag har jag definitivt haft "M/S Alkohol" på hjärnan. En fantastisk text, en fantastisk resa. Den har mycket släktdrag av Dylans "Senôr", (på samma sätt som "Blues till Bodil Malmsten" för tankarna till "Highlands") dels i sina återkommande frågeställningar till en mystisk kapten/ ledsagare, dels genom musiken som är precis så vild och tilltalande som Dylans "Street-Legal" skiva är. Jag hoppas verkligen de kör den i Kristinehamn live. Låten är visserligen från förra skivan, men den är ju inte direkt lastgammal. Jag trodde inte det fanns svensk musik som kunde vara riktigt så här bra.

1 Comments:

Blogger Savela said...

Jag har ju bara bevittnat en konsert med dem, som jag tjatat om tidigare, men tyvärr spelade de inget material från "Atlantis" på den. Väldigt synd, jag tycker att den skivan har många fantastiska låtar. En annan favorit från deras sentida repertoar är "Jag är bättre än dej". Plura är verkligen en fantastisk textförfattare. "Du älskar inte mig" är ett bevis på det. Countrygunget i den är inte att leka med!

1:15 PM  

Post a Comment

<< Home