Monday, March 19, 2007

Ordförande Persson

Jag har ännu inte haft möjlighet att se första delen av SVT:s dokumentärserie om Göran Persson och hans år vid makten, men ser att debattens svallvågor redan slår högt. Jag ser fram emot den. Man har alltid kunnat ana Perssons arrogans under ytan, ibland har den skymtat fram, men nu borde vi kunna betrakta den öppet. Fascinerande. Jag har alltid varit välvilligt inställd till Persson. För mig är han den största personligheten inom svensk politik sedan Palme. Helt klart. Jag är inte sosse, har aldrig röstat på det partiet och tror inte jag kommer bli så högervriden framöver heller, men Persson, ja han var allt bra. Sällan har vi väl sett en så egocentrisk personlighet inom svensk politik? Inte undra på att han aldrig vann någon större kärlek hos folket. Vem kan bli profet på hemmaplan, i synnerhet som hemmaplan heter Jantelagsland.

Nej, storheten med Persson var hans mänsklighet, hans känslor, ständigt lurande under ytan. Hans intellekt och ledarskap. Persson pekade med hela handen. Han hade för sig massa härskartekniker och tvekade inte att klämma åt en olydig underordnad om så föll sig. Varför har vi inte mer av den sortens politiker? Politiken har blivit patetisk. Dessa typer återfinns numera enbart inom näringslivet, där de gör livet surt för underordnade medarbetare. Politiken har blivit en räddhågsen arena, som eftertraktar människor så rädda att göra fel att de hellre underlåter att göra någonting vettigt. Personligen vill jag se fler Göran Persson-typer i politiken istället. Det är där de stora landvinningarna ska göras. Vi måste ha dit folk som vågar ha åsikter. Att Göran Persson inte varit någon stor visionär är en bisak. Han var ändå en stor karaktär.

Det som är märkligt med hela grejen är ändå detta med startdatum. Tydligen hade SVT fått lov att sända serien först efter Göran Perssons avgång. Så de väntade exakt en (1) dag. Det är inte att låta grejer ligga och vila i valven direkt. Vad ska man tolka detta som? Något måste ligga bakom. Jag tror inte Mona Sahlin har till fördel att alla samtalar om Göran Perssons tänkanden och tyckanden får första prioritet under de första dagarna som ny partiordförande. Samtidigt kan det verka misskrediterande när Persson hugger och slår verbalt mot sina politiska motståndare. Så det kan ha varit på Fredrik REinfeldts bevåg den där dokumentären såg dagens ljus så fort. Fast underhållning är ju viktigt, det också. Även i politiken.

1 Comments:

Blogger Savela said...

Jag delar dina åsikter angående Persson. Han är/var en sjuhelvetes skicklig politiker. Dokumentärserien, jag har sett de två första delarna, var inget som chockerade, men otroligt intressanta. Jag älskar dessa inblickar i det politiska arbetet bakom kulisserna!

1:17 PM  

Post a Comment

<< Home