Tuesday, March 06, 2007

Årets Melodifestivaltips

Det närmar sig melodifestivalfinal, och likt förra året hade jag tänkt att jag skulle tippa slutställningen. Likt förra året har vi en gigantisk segerfavorit, denna gång i form av The Ark. Redan när jag såg framträdandet sa jag lika säkert som jag en gång förutspådde Lordis framgång i Eurovisionen förra året att The Ark åtminstone skulle vinna Svenska uttagningen.

Jag har fått anledning att fundera över det uttalandet i ett par veckor. Och jag är inte lika säker längre. Fast egentligen är jag det. Men några pengar sätter jag inte i år heller. Fast mest för att oddsen lär vara svinkassa.

Men Ola Salo ska inte tro att han får sig någon lätt resa till Helsingfors. Han kan finna sig i en slutstrid så hård att hans namn ramlar bakofram. Som jag ser det finns det tre legitima kandidater som alla kan ta hem det. Även om SVT redan tre månader innan de tillfrågat The Ark att vara med bestämt att de skulle vinna så finns faktiskt det oberäkneliga folket med och bestämmer. MEn vi tar de i tur och ordning bakifrån va? (Det där lät snuskigare än beräknat).

10 och sist: Anna Book. Gamla meriter räcker inte långt i år. Inte ens nya dansmeriter. Med en halvhjärtad samba som känns väldigt mycket 2002 är Anna Book troligaste kandidaten till jumboplatsen.

9. Sanna Nielsen. Under ordet klämkäck i närmsta encyklopedi finner ni en bild av Sanna Nielsen. Så jävla pretto. Så tråkig och trist. Melodin är fin men inget extra, bortsett från att de traditionella schlagerfansen har något att heja på. Tråk.

8. Tommy Nilsson. Han har sett sina bästa dagar. Han har sett sina bästa låtar. Dagens bidrag hör inte hemma bland favoriterna. Utan uselt motstånd i sin semifinal samt sitt namn skulle Tommy Nilsson inte finnas i finalen på lördag.

7. Sebastian. Jag gillar verkligen When the night comes falling, men jag tror den tar stryk av två saker: a)likheten med The Ark och Andreas Johnsons bidrag b) Sebastians kaxiga stil (klädstil). I sammanhanget blir detta det förlorande bidraget.

6. Sonja Allden. Jag är bekymrad över detta bidrag. Det kan ställa hela min lista på skam. Nu har jag förlagt det så högt upp jag har mage till. Men det har fått många visningar iom Andra chansen och det lyckades slå ut en Magnus Uggla i toppform, något som borde ha varit omöjligt. Jag begriper inte detta bidrags storhet.

5. Marie Lindberg. Hit men inte längre tror jag prinsessesagan orkar. Den kan inte orka hela vägen. Den bör inte ens orka till topp tre. Hon är charmig, visst, och är också en anledning till att listan kan komma på skam, men bland balladerna lyser hon inte starkast.

4. Måns Zelmerlööv. Visst, jag hatar grabben egentligen. Men han har en sängkammarblick som snyter åt sig röster. Nånstans ifrån. Att bidraget är ett skämt har inte räknats hittills, och bland latinorösterna slår han lätt Anna Book. På så vis har han få medtävlare i sin kategori och hamnar högt upp.

3. Andreas Johnson. Ärligt talat. Detta är det bästa bidraget i mitt tycke. Jag har ändrat mig. Detta bidrag borde vinna. Men jag tror inte det når ända fram. Sebastian, Andreas och The Ark kommer att tävla om samma röster. Och The Ark vinner på sitt namn samt det faktum att SVT mutat juryn. Andreas bidrag är dock det mest melodiska, och gör Andreas om framträdandet när han fick sin finalplats så slår han The Ark även i framträdande. Otrolig.

2. Sarah Down Finer. Om en ballad gick och vann vore det väl denna. En fantastisk historia, där Shirley Clamp tycks återuppstå ur askan till en ännu starkare sångerska. Tävlingens bästa röst, tävlingens vackraste ballad, tävlingens mest hänförande koreografi. Man förtrollas till tårar när motljuset drabbar en. Sarah Down Finer strålar som en ängel. Rent teoretiskt finns en vinstchans.

1. The Ark. Säga vad man vill. Tävlingens största namn har haft välstakad bana ända fram hit. Nu är det upp till Ola Salo och kompani att ro hem det. Det kommer att krävas hårt jobb och minst lika bra framträdande som det strålande och lekfulla framträdandet i Göteborg. Precis den rätta mixen av entusiasm och skön distans till melodifestivalen som ligger rätt i tiden iom Lordis seger.

På lördag får vi se och höra.

2 Comments:

Blogger Theo said...

Även om melodifestivalen alltid kommer att vara en av årets händelser så måste undertecknad ändå påstå att inget slår duellen 1989 mellan Orup i följe med Glennmark och Tommy Nilsson. När sedan herr Nilsson av någon märklig anledning lyckades vinna satte det djupa spår och därför är den enda egentliga kommentaren kring årets upplaga att om Tommy Nilsson vinner så kastas tv genom fönstret.

9:47 AM  
Blogger Toni said...

Haha. Det där har jag förträngt. Eller nåt. Men oroa dig inte för tv:n. Jag äter upp min hatt plus tv om Tommy Nilsson skulle gå och vinna. Jag ger det oddset 1/500000.

6:00 PM  

Post a Comment

<< Home