Wednesday, August 16, 2006

Förebilder

Vad är en förebild? Detta är en intressant fråga som roterat runt i mitt huvud de senaste dagarna. Med anledning av de senaste dagarnas händelser med ex-friidrottare som påträffats i situationer som är pinsamma och genanta, så har frågan ställts på sin spets: Är de dåliga förebilder?

De snortade lite kokain. So what? Klart att idrotts-sverige inte vill att ungdomarna ska dra en lina före varje träning, men det här handlar ju mer om föräldrar och skola att klara av den biten. Men visst: jag köper att det är svårt att representera något som heter ren idrott och sen bli påkommen som kokainist. Men det är ju för sjutton bara en del av människans komplexitet. Varför ska allt vara så enkelt och okomplicerat jämt? Ju bättre förståelse vi får för människans inneboende komplexitet, desto klokare blir vi.

Jag tycker inte idrottsförebilder nödvändigtvis måste vara fullständiga supermänniskor. Somliga tycks anse det. Det är en konstig uppfattning i min mening. Alla är ju bara människor. Fundera över de psykologiska betingelser som lett de mest framgångsrika och medaljrika idrottsmännen till sina triumfer och fundera sedan över vad som sker i en sådan hjärna när idrottskarriären är över. Var kommer kickarna ifrån då? Vart leds en sådan man?

Visst, vi kan fördöma det. Vi kan säga som de mest konservativa av konservativa: de är dåliga föredömen för barnen! Men vi kan inte fördöma dem blott för en liten ogenomtänkt handling. De är människor och bör behandlas som människor och inte grova brottslingar. Herregud, en av mina största idrottsliga förebilder är John McEnroe. Han var inte världens sportsligaste idrottsman om man säger så. Jag lärde mig älska neurosen och närheten till det psykiska sammanbrottet tack vare minna tidiga minnen av McEnroe. Även en sådan man kunde bli bäst. Plötsligt var det inte bara de perfekta som räknades. Det fanns plats för allehanda skavanker till mänskliga själar som fortfarande kunde bli bäst. Det var en himla trygghet att växa upp och inse, och det är något som stärker mitt självförtroende än idag.

En förebild ska vara sig själv. En förebild ska genom sina handlingar vara en spegel av sin egen person. Och stå för sina handlingar. Hur vridna och "fel" de än är. Även om Sven Nylander förnekade i några dagar tog han slutligen steget in bland förebilderna. I all sin trasighet. Det var fint gjort Sven. Nu ser vi upp till dig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home