Tuesday, August 15, 2006

De långa knivarnas natt

När nazistiska organisationen SA blev för okontrollerbara och en belastning för de tyska nazisterna innan maktövertagandet 1933, beslöt man att rensa bort dem ur ledet. Detta var ett led i att kunna bli mer folkliga och helt enkelt kunna lyfta fram de ariska och renrasiga egenskaperna bättre. SA var inte direkt kända för att vara goda friska sunda tyskar, utan snarare gatudrägg och i vissa fall grova brottslingar.

Vad vill jag ha sagt med detta? Det är rätt lustigt hur två av Sveriges tidigare mest uppburna friidrottsstjärnor nu rensas bort ur ledet av sportjournalisterna (SJ?) eller åtminstone tvingas till offentlig avbön för att inte hamna i ett livslångt gatlopp (tänk Ludmila Engqvist). De renrasiga egenskaperna måste hyllas, och allt som är mänskligt och bristfälligt ska förkastas. I den svenska idrotten existerar enbart blonda och glada människor utan sociala eller psykiska problem. Välkommen till Sverige!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nu höll jag på att skriva något jävligt elakt om finland och drogpreparat, men jag låter bli för jag är en bättre människa än så.

Jag tycker det är helt rätt att de ska skämmas! vad skulle man göra? Klappa de på axeln och säga hur duktiga de varit? Idrott är inte idrott utan sin renhet. Det handlar inte om vem som kan knappra mest piller, utan låta bästa kvinna/man vinna.

Skit ska skit ha, och kan de inte hålla sig till dom enkla reglerna som är grundstommen i idrotten så är de värda och få lite skit. Jag vet inte hur Finland reagerade på sin dopingskandal, men jag skulle tro att det var en liknande reaktion (eftersom det är den enda rätta). Även där är det visst det endast de ariska som räknas...

By the way är det väl ingen som är förvånad? Bortsätt från några jönsar som jobbar med dom, men annars tror jag inte det är så många som förvånas.

Och jag hoppas att du vet hur jävla kränkande det är att bli jämfört med Nazityskland, även du inte ser Sverige som "ditt" land eller vad fan detta sverige hat beror på så gör jag det. Det är ett hån mot alla dom som lever i landet och ser det som sitt hemland. Sverige gör inte allting rätt, men vi förtjänar INTE att bli jämförda med nazityskland.

2:30 AM  
Blogger Toni said...

oj, vilket långt missförstått inlägg... Vad var det jag gjorde så konstigt när jag försvarade mänsklighetens svaga sidor mot de som alltid ska hylla det starka och det friska?

Det här handlar inte om något kritiskt Sverige-inlägg, det handlar om kritik mot en attityd som (framförallt) sportjournalister har gentemot de de bevakar.

Som du kanske ser försvarar jag Sjöberg och Nylander och tycker inte alls att de ska skit ha. Deras brott är ringa och inte av brott-mot-mänskligheten-karaktär.

Ledsen att du blev så arg för det. Jag till och med skrev om stycket så att det skulle vara omöjligt att missförstå åt just det håll du gjorde. Men tydligen misslyckades jag, ännu en misslyckad individ som härmed böjer sig för den allmäna vreden mot svaghet.

2:28 PM  

Post a Comment

<< Home