Saturday, November 12, 2005

hmmph...

Trots en hel del positiv kritik till min Dylanöversättning fick jag också kritik för att gå runt upphovsrättslagen lite. Eller rättare sagt: bryta mot den. Det var ju inte så roligt. Så jag överväger att ta bort den. Som jag har läst mig till det här... så uppfattar jag att lagen säger att min översättning är ett derivat av ett konstnärligt verk, och skall betraktas som ett eget konstnärligt verk. Det sägs dock också att jag ska ha tillstånd från den som har upphovsrätt till sången att göra denna översättning för att kunna publicera den. Har jag det Bob? Vänligen svara, så jag vet hur jag ska göra...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hum, det är faktiskt sant.. I alla fall om det det är så att du spelar in låten. Då ska du ha textförfattarens godkännande. Likså om du publicerar den i komersielt syfte... (som jag har fattat det)... men frågan är hur hårt man ska se på det om man publicerar det i en blogg... Det känns ju lite mer oskyldigt... Tycker jag. Men har du blivit varnad av hans advokater bör du illa kvikt ta bort den tror jag ;) Älskar dig.. Kyss

1:58 PM  

Post a Comment

<< Home