Thursday, November 10, 2005

Oj vad kul jag har haft!

Ibland finner jag de mest strålande inspirationskrafter att skapa ur. Detta var en sådan kväll. Fick plötsligt för mig att skriva en svensk översättning av Dylans "Mr Tambourine Man". Och det gjorde jag. Resultatet var jag så nöjd med så jag publicerade dikten på min diktsida. För den språkligt intresserade eller Dylanintresserade eller vad vet jag vad ni har för intressen, men i vilket fall som helst här en länk för jämförelse. Tyckte jag fixade till det ganska rakt av översatt, utan att göra för stor avkall på att det rimmar någorlunda poetiskt. Kanske inte lika lättanpassat att sjunga, men det har jag inte provat mig fram med gitarr än. Kanske blir små reparationer här och där när jag kommer till skivbolaget.

Vid en anblick ser det plötsligt ut att vara märkligt likt, ja rent av konspirationsteoretiskt likt, Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa"... samma mystiska figur som musiscerar, samma längtan bort nånstans... hmm. Nån som tror Dylan har läst lite Dan Andersson, eller nåt? Haha...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home