Saturday, October 22, 2005

Apråpå spelningen...

Det har slagit mig så här i efterhand att Down in the Flood inte spelats någon gång tidigare i år! Vi fick alltså uppleva en ny låt! Den 102 originella låten på spelningslistan för året, på tja hur många spelningar kan det vara... 80? Har inte någon koll. Men det är häftigt. Vilken annan artist skulle kunna skaka fram 102 originella låtar under en turné? Och vilken annan artist skulle kunna hålla inne med lika många låtar som är av samma kvalité? Om inte bättre? Det förstnämnda kanske Springsteen och Neil Young och några till av de största skulle kunna fixa. Men det nästnämnda... det tror jag ingen annan kan.

För att bygga upp det argumentet tittade jag på min favoritlista med Dylanlåtar, och en snabb överblick gav att över hälften av de låtarna jag håller högst inte spelats live i år. Ingen Foot of Pride, ingen Highlands, ingen Slow Train, ingen I Want You, ingen Changing of the Guards, ingen Angelina, ingen Idiot wind, ingen Your'e a Big Girl now, ingen Hurricane, ingen Blowin in the Wind, ingen It's all over now, Baby blue... the list goes on and on. Det är låtar Dylan av någon anledning sorterat bort. Kanske känner han att han gjort dem tillräcklig rättvisa på skiva och därför inte ser någon utmaning med att göra live? Vet inte, men faktum kvarstår, gillar man Dylan ska man inte tro att man får se någon greatest hits-parad. Så har det varit och så kommer det att alltid vara.

En lite mer ingående överblick (som om inte annat bevisar vilket intressant liv jag lever) är att på min Dylanlista har 87 låtar spelats i år och resterande 163 (!!) följaktligen inte spelats. Detta stämmer nog på ett ungefär, somliga spelade låtar finns inte med i närheten av min lista (If dogs run free, kommer jag att tänka på) och Dylan har ju spelat några covers också, bland annat "Folsom prison blues" nån gång i USA. Nåja, nu är det slut med nörderiet för ett tag... Men checka listan om ni är intresserade av att kolla mina vetenskapliga källor...

Tack Dylan för en mycket originell Down in the Flood som jag älskade mycket. Skulle kunna ge mycket pengar för att få återuppleva den versionen... "But oh mama, Aint you gonna miss your best friend now? Your'e gonna have to find yourself another best friend, somehow?" Jo, det verkar så... snyft... : (

0 Comments:

Post a Comment

<< Home