Sunday, November 13, 2005

Fred Åkerströms storhet

Plockade fram Glimmande Nymf i en obeskrivbar tolkning av Fred Åkerström här och... wow. Åren flyr bort. Detta är Toni anno 1998, det definitiva Toni-året. Mycket hände då, och jag blev väl jag mer eller mindre. Det känns som jag föddes 1998, fast jag fysiskt föddes 20 år tidigare. Men som egen individ föddes jag 1998. Allt till tonerna av Glimmande nymf. Skulle vi göra film om mig 1998 så skulle Glimmande Nymf vara huvudspåret. Fred Åkerström i den ultimata Bellman-tolkningen av älskogslåten som bara är så gripande att man dör eller gråter. Både och ibland.

Fred Åkerström var en rockstjärna av den gamla stammen, fast han inte alls var rockstjärna, utan vissångare. Men han var jävligt mycket mer rock än dagens s.k. rockstjärnor. Fred levde det hårda livet, och gick bort alldeles för tidigt. Men för hans teatraliska och vansinniga tolkningar Bellmantolkningar som pendlade mellan det frenetiskt vilda och det spröda sårbara älskar vi honom för alltid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home