Sunday, November 27, 2005

Allan Edwall, vilken skön snubbe...

Haha, jäklar vilka fynd jag gör just nu. Lyckades hitta Allan Edwalls visor igen och det var tur det! Han är en mästare på att plocka fram den här svenska melankolin och galghumorn både musikaliskt och textmässigt. Jag har svårt att se vilken av våra trubadurer och visdiktare som egentligen kan konkurrera med honom i det avseendet. Empatisk, genuin, underhållande, sorgsen. Faktiskt skitbra det här, inte enbart som koncept. Ta bara det här kritiken av Sveriges vapenexport ur "För ingenting, för kärleks skull":

"Nu rustar till tänderna med taggtråd mellan länderna
vår jord har blivit kanonfabrik och folk har blitt presumtiva lik
men svenska vapen ifrån Bofors de är en annan sak förståss
dom skapar ordning och mäklar fred och används blott till att skoja med"

Skojigt indeed. Eller som när Edwall raljerar över hjälporganisationer i låten "Hjälp". Det finns något fullständigt genialt i "Var barmhärtig hör vår bön, skänk till personalens lön, hjälp oss hjälpa giva hjälp, ej förening stjälp." Upprepningarna av ordet hjälp ger verkligen kropp och karaktär åt problemet med mellanhänder i såna här avseenden. "Hjälp oss hjälpa giva hjälp" ja jag tror fan det var det roligaste jag hört på länge. :)

1 Comments:

Blogger Savela said...

Min Edwall favorit: "Du och jag". Svensk skilsmässa har aldrig skildrats så bra.

"Halvpackad, Skärtorsdag.
I en trevlig våning efter firmafesten.
Klädpoker, Otrogen.
För att visa att man var en man.

Slagsmålet, Tandborsten.
Och en sovsäck på ett golv hos en jag kände.
Rättshjälpen, Hemskillnad.
Du fick grabben du för jag var man."

3:24 AM  

Post a Comment

<< Home