Tuesday, May 13, 2008

Läsande nu

Ja, givetvis måste jag ju delge er med mina bokprojekt nu. Man skulle ju kunna tro att jag hoppat på Millennium-tåget efter min fina upplevelse med Stieg Larssons första bok. Men icke. Sånt ska vårdas. Man måste få längta lite. Istället gav jag mig på några historiska böcker, dock ej romaner.

Augustus - Roms första kejsare, av Anthony Everitt blev en liten missräkning. Antingen var Augustus inte hysteriskt kul eller så är Everitt inte en förstklassig berättare. Jag vet inte. Men det låg helt i linje med mitt primära historiska intresseområde.

Marathon, av Tom Holland om de grekiska staternas kamp mot Persien läser jag nu och det var däremot en mycket intressantare bekantskap. Man kan inte överdriva om man säger att jag är väldigt dålig på den här delen av historien. Så jag lär mig nya saker varje dag. Det är det bästa man kan göra. Jag är redan klokare än vad jag var för en vecka sen. Holland skrev också Rubicon om Roms färd mot stormakt. Även den en stor läsupplevelse. Möjligen är det namnen i grekernas och persernas värld, men jag får koncentrera mig mer för att hänga med och följa vem som är vem. Men bra är den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home