Wednesday, August 29, 2007

Regissör nr 18...

18. David Lynch.

Kanske ett otippat namn på listan, men har inte Lynch lyckats med något i biovärlden. Han har satt ett helt eget signum som få andra regissörer med sin mörka och mystiska känsla. I yngre år var jag fullständigt besatt av Lynch teknik och känsla. Han var en stor inspirationskälla. Många har blivit inspirerade av Lynch och försökt gå i hans fotspår, dömda att misslyckas. Flera av Lynch filmer tillhör fortfarande till mina favoritfilmer: Elephant man, Eraserhead och Mullholland drive i synnerhet. Även The Straight story och Lost Highway är värda en titt. Och jag höll ju nästan på att glömma bort Blue Velvet. Och tv-serien Twin Peaks. Intressant i sammanhanget är att filmerna fördelar sig till olika spektran: Eraserhead med kompani för sin totalt surrealistiska karaktär, ljud, foto och mening smälter samman till något vackert. The straight story närmare för sin fullständiga realism, och enkla vackerhet.

En fantastisk thrillerregissör som har ett djup och en mysticism, ett slags högre-än-livet känsla som ingen annan. Måste alltså bara få vara med på denna lista, även om han på långa vägar inte är den mest säljande eller oscarsvinnande regissören.

1 Comments:

Blogger Savela said...

Yes, Toni. Alla rätt. Lynch tillhör den här listan på alla sätt! Min personliga favorit är nog Blue Velvet, men jag har sett få mer skrämmande film än Mulholland Drive. Ren cinematisk känsla!

11:42 AM  

Post a Comment

<< Home