Sunday, August 26, 2007

Regissör nr 21:

21. Pedro Almodovar.

En av de mer kontroversiella regissörerna på listan, med sitt ofta uttalat sexuellt provokativa fokus i sina filmer har han utmanat kyrkan och staten hårt. Almodovar är samtidigt en av de viktigaste regissörerna som politisk kraft där han som homosexuell i ett strikt katolskt land har haft en oerhörd betydelse för moderniseringen vad gäller värderingar.

Almodovars filmer är egentligen inga jag tilltalas av, men jag kan inte bortse från hans betydelse i Spanien från Francos diktatur till en modernare välfärdsstat. Penelope Cruz är en skådespelare som ofta anlitats av Almodovar i nyckelroller. Bland hans filmer märks "Allt om min mamma", "Kvinnor på gränsen till nervöst sammanbrott", "Tala med henne", "Bind mig, älska mig" och "Kika".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home