Tuesday, August 07, 2007

Regissör nr 25:

25. Sam Peckinpah.

Ett klassiskt konstnärsgeni som brände ljuset i båda ändar. Hade inte kunnat fungera i någon annan tidsålder än sjuttiotalet då han var huvudsakligen verksam. En fantastisk skildrare av vilda västern och i synnerhet dess baksida och nedgång och fall. Naturalistisk och skitig. Filmer som "The wild bunch", "Straw dogs" och varför inte "Pat Garrett & Billy the Kid" med Dylan i en sällsynt spelroll måste nämnas i detta sammanhang. Peckinpah gjorde inte så många filmer, men han gjorde ett avbrott mot vilda västerns mytologi och idealisering, något som fick en naturlig efterföljd i Clint Eastwoods "De skoningslösa", denna dock helt utan Peckinpahs livlighet och realistiska skärpa. Peckinpah dog 1981, 59 år gammal.

2 Comments:

Blogger Savela said...

Jag har sett alldeles för lite Pekingpah, men har insett att han har en hel del att komma med! De red efter guld är exempelvis är kanonrulle!

Inom en vecka har jag börjat plugga film på en folkhögskola, som du säkert känner till. Då ska jag fördjupa mig i din lista, och förmodligen få med en och annan klasskamrat i en diskussion om hur en sådan lista bör se ut. Bara så du vet kommer jag tjata namnet "Hitchcock" ända tills jag får se det på första plats.

2:47 PM  
Blogger Toni said...

Haha... Det var lite lustigt. Jag ber dig, tjata inte. Jag kan redan nu meddela att jag tänkt toppa med Hitchcock...

5:30 PM  

Post a Comment

<< Home