Tuesday, April 17, 2007

100 kronor blev 1200 kronor.

Idag hade vi en lite intressant dag på jobbet. Sedan ca en månad tillbaka har det börjat gå riktigt bra och Structo tjänar pengar igen. Ett nytt bonussystem har uppstått. Denna består av olika delar, varav det redan var klart att 1450 kronor skulle gå till samtliga anställda. Återstod endast avdelningarnas individuella bonusar. Idag kom ett mejl. Alla avdelningar fick mellan 1000 och 1500 kronor. Vår avdelning fick 100. Gissa om det var sura miner och arga stämmor som debatterade detta, i synnerhet en månad när vi upplevde att vi gjort i stort sett så mycket som vi nånsin skulle kunna. Alltså var vi för alltid totalt fuckade. Alla andras mätstickor var så mycket generösare utformade än våra. Det talades om att gå runt ett gäng på de andra avdelningarna och slå sönder maskiner och misshandla medarbetare. Jag tänkte föreslå att man tog exempel av den där kinesen i USA, men höll tyst.

Upproret som hade börjat bildas fick till resultat att produktionschefen fick sätta sig och räkna om siffrorna. Hux flux visade det sig att man räknat fel. Det skulle bli 1200 kronor till i bonus. Vad jag inte riktigt förstår är hur 100 kronor kan bli till 1200... Hur fel har man inte räknat då? Och låter det inte väldigt illavarslande när ett företag kan räkna så allvarligt fel? Hade det inte varit lättare att göra en andra omräkning innan man presenterade siffrorna så hade ledande personer sluppit bli idiotförklarade? Nåja. Huvudsaken är väl att det blev lite extra cash...

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag vill bara påpeka att kinesen är oskyldig. Han lever och har inte alls dödat massa människor, han blev helt enkelt falskt anklagad. Den skyldiga är däremot sydkorenen Cho Seung-Hui och tog sitt liv i samband med dödsskjutningen. Nästan samma sak, men inte riktigt.

12:56 AM  
Blogger Savela said...

Den mest kontroversiella, och roligaste, textrad jag läst på mycket längre är just ditt förslag om att följa koreanens exempel

9:37 AM  
Blogger Toni said...

Jag blev lurad av andrahandskällor. Vore hemskt att tro att jag buntade ihop asiater så att jag inte såg nån skillnad på dem. hm.

6:41 PM  

Post a Comment

<< Home