Wednesday, February 21, 2007

Tidernas viktigaste svenska artister!

Japp. Då var det nyheter på gång här i bloggen. Av någon anledning som jag just nu inte minns hittade jag en gammal lista gjord av Aftonbladets Puls-redaktion (på den tiden Nöjestidningen i Aftonbladet på fredagar), som listade tidernas viktigaste svenska artister. Fokus låg på populärmusik, inte musikartister överlag. Vad som var grejen då var att lista 1900-talets viktigaste gestalter inför det annalkande millenieskiftet.

Det slog mig idag att detta borde följas upp lite. Vi har nu klarat av mer än halva 2000-talet. Det vill säga 00-talet iaf. Vilka artister har klättrat upp bland de förnämsta i den svenska pop- och rockhistorien?

Med min egen expertis som hjälp ska jag den närmaste tiden lotsa er stackars läsare genom de viktigaste och mest betydelsefulla artisterna som Sverige har frambringat.

Vi fokuserar alltså på pop och rockmusik: populärmusik. Allt detta startade med rock n' roll på femtiotalet, då ungdomskulturen växte fram och fick köpkraft. All jazz, jitterbugg och folkdans är alltså bortsorterat ur listorna. Evert Taube kommer inte dyka upp, inte heller Carl Michael Bellman. Och så vidare. Jazzen räknar jag också bort; det var väldigt länge sen den var poppis i annat än schizofrena hjärnor. Alltså inga Alice Babs eller Monica Zetterlund. Fokus ligger på popmusik. Jag hoppas reglerna är klara och det inte blir nåt jävla tjafs om varför inte Tore Skogman är med på listan hädanefter. För nu blir det kontrovers på bloggen: är det nåt folk orkar bry sig om är det ju såna här meningslösa listor. Räknar därför kallt med kommentarer. Men om det inte passar: varför inte göra er egna lista?

Min lista kommer inte vara perfekt: den är subjektiv som alla andra listor. Jag kommer lyfta egna favoriter högre än andra skulle ha gjort- till mitt försvar måste jag säga att jag även kommer lyfta fram artister jag inte har något förhållande till. Min urvalsprincip bygger på följande: popularitet, betydelse för framtida generationer, betydelse för musikgenren samt utveckling av musiken. Det jag avser göra är att lista de 25 största artisterna genom tiderna. Grupper och soloartister. Välkommen att läsa och kommentera!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du, det här kommer jag sno säkert, och överträffa dig. Jag funderar faktiskt på att på något sätt börja göra min egen "Theme Time Radio" och spela in mina egna små radioshower med olika teman, frågan är bara: Hur gör man...?

10:57 AM  
Blogger Savela said...

Förövrigt är Cornelis Vreeswijk och Håkan Hellström i topp, annars har du fel.

11:00 AM  
Blogger Toni said...

Varsågod. Sno på så friskt du kan. Alla goda idéer kan kopieras. Men överträffar mig gör du inte. Detta är listan folk kommer att tala om när vi båda har gått hädan. : )

4:41 PM  

Post a Comment

<< Home