Wednesday, February 21, 2007

Plats nummer 25....

25. Philemon Arthur and The Dung

Ni kanske känner dem mest för den märkliga "In kommer Gösta". En liten knall, kanske, för etablerade musiksverige. Nåja. Dessa herrar var nyskapande så det räckte! Någonstans i gränslandet av proggen och galenskapen föddes Philemon Arthur & The Dung. Två galna skåningar, aldrig identifierade, skapade år 1971 musik som aldrig tidigare fått värma sig inne i glittret på grammisgalan. De vann grammis för bästa album det året. Utklädda med tomtemasker tog de emot priset, och deras identitet är än idag okänd.

Själva utmärkelsen var det definitiva beviset på att musik kunde låta precis hur som helst. Philemon Arthur & The Dung tog verkligen fasta på proggrörelsens budskap om att musik var till för alla. Men till skillnad från grupper som Träd, gräs och stenar och artister som Turid gjorde de en skillnad. Vad fan: tack vare dem lades ju åtminstone Grammisgalan i graven i femton år.

Och deras bizarra musik och texter inspirerade bl.a. Bob Hund. Och deras undergrävande av musikindustrin drog hela proggrörelsen till sin andliga spets: musik kan göras av vem som helst, och låta precis hur som helst.

För detta är de värda en eloge och plats på listan över Sveriges viktigaste artister.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det var ju ett högst oväntat val som aldrig skulle komma med på min list över topp 25.... I och för sig har jag inte en anning om vilka som skulle komma upp på min topp 25 lista... Ett intressant val, följer fortsättningen med spänning.

9:24 AM  
Blogger Toni said...

Näpp, och inte heller på Aftonbladets topp 50, men iom att det här är en personlig lista så får jag tycka hur jag vill och då kommer jag göra lite underliga val ibland. Allt för att roa och oroa. Hihi.

4:43 PM  

Post a Comment

<< Home