Monday, January 08, 2007

Åh, Romarriket...

Jag är förälskad i det antika Rom. Det har blivit min nya stora passion. Jag är inne i min andra bokserie om det antika Rom. Jag ser inget slut på det. Slutet är väl att bristen på litteratur tar vid. Läser just nu Colleen McCulloghs bokserie. Till skillnad från Igguldens kejsar-serie så är den historiska korrektheten betydligt högre. Snårigt dock med alla släkter och fäder och söner som heter likadant. Men bra läsning. Intressant. Fascinerande. Jag älskar de gamla romarna. Men än så länge är det romerska republiken det mest handlat om. Inget om imperiet än så länge. Det vill säga den punkt när Rom förvandlades till ett kejsardöme.

Ja vad fan. Vi tar en lista med romerska republikens mest färgstarka karaktärer:

1. Julius Ceasar. Republikens död. Den största general romarriket (och världen?) producerat. Gudabenådad krigare, gudabenådad diplomat och politiker.

2. Lucius Cornelius Sulla. Den stora militära härföraren och en av de märkligaste gestalter i rom. Homosexuell? Mördare? McCullogh målar en märklig bild av en märklig man.

3.Publius Cornelius Scipio (Africanus). Hannibals överman och Roms store fältherre några hundra år före Caesar.

4. Gnaus Pompejus Magnus. En stor härförare som nådde makten i Rom, men besegrades slutligen av Caesar.

5.Marcus Tullius Cicero. Roms största talare och orator. Hans trygga vägledning gav ordet för ciceron- vägvisare.

6. Gajus Marius. En enkel italiker som kom att bli sin tids mest begåvade militära geni. Firad som konsul i Rom hela sju gånger. Flest av dem alla.

7. Marcus Aemilius Scaurus (Princeps Senatus). Senatens ledare vid tiden för Marius fälttåg. Stor man i det politiska. McCullogh målar upp bilden av en fantastisk karaktär.

8. Gajus Gracchus. Bröderna Gracchus sociala reformer blev för mycket för Roms adel och liksom sin bror Tiberius mördades Gajus.

9. Marcus Livius Drusus. Social reformist som ville skänka medborgarskap åt Italiens nationer på nittiotalet fk, men mördades mitt i sitt reformarbete.

10. Marcus Brutus. Ceasars vän och mördare. Förtjänar väl också en plats på en sån här lista?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home