Monday, December 11, 2006

Orsaker till extas

*Dylan till Sverige! Till våren kommer Bob Dylan och gör spelningar i Sverige. 28 mars i Stockholm och 1 april i Göteborg. Däremellan i Oslo. Inget Karlstad den här gången. Och hur bekvämt det än skulle vara så måste jag säga att det har fanimej Karlstadborna förtjänat. Skamligt att inte dyka upp man-ur-huse. Salen var ju inte fullsatt sist så varför skulle en sån världsartist vilja bemöda sig om att åka dit igen? Nej, precis. Ingen anledning alls.

Den stora frågan är bara var jag ska försöka se honom. För försöka kommer jag verkligen göra. Nej, fel. Jag kommer att se honom. Globen känns lite illavarslande. Har en känsla att det inte blir riktigt bra där, med ljudbilden som sabbas av den alltför stora arenan. Göteborg en söndag? Hmm. Vi får fundera lite.

*Snooker i tv igen! Jag bara älskar denna sköna sport. Och jag bara älskar att se Ronnie O'Sullivan spela. Vilken mästare. Så underbart stressad! Haha. Domaren hinner knappt lägga ner svart boll innan Ronnie ska skjuta i en röd. Hehe. DEt är helt knäppt. Har han bråttom nånstans?

Nog för att det finns många spelare som har något utöver det vanliga. John Higgins tycks vara i stort slag: han bara går ner bland de röda bollarna och duttar sig fram och så har ännu en hundraserie skapats. Peter Ebdon körde över Bingham så det rykte med effektivt försvarsspel som främsta tillgång. Regerande världsmästaren Graeme Dott krossade Finlands Robin Hull med sin defensivsnooker. Lite synd. Hade gärna sett Hull på tv. Men det är svårt att komma ifrån O'Sullivans spektakulära spel. Flackande stressade blick, ivrig att avgöra hela tiden. Ingen tvekan. Bara pang på. Sportvärldens största konstnär.

*Teemu Selänne. Fantastiskt att en ishockeyspelare kan blomma så vackert även om hösten. Finlands kanske bästa någonsin, törs man säga det nu? Nyligen gjorde han sitt 500:e NHL-mål och han är på väg mot 1000 poäng. Jari Kurri har strax över 1400 om jag inte minns fel. Det blir svårt att slå, men Selänne har ändå gjort något Kurri inte lyckades med: att blomstra upp i sina åldringsår.

Såg en match nyligen där Selänne var helt magisk. Jag förstår att han ligger trea i poängligan, så som han spelade. Det skulle inte överraskat om nån sa att den spelaren var 22 år snarare än 36. Otroligt starkt.

1 Comments:

Blogger Savela said...

Själv ska jag se honom i Stockholm! Kommer lugnt hänga på hemsidan kl 09.00 för att boka biljetten... Åk du också dit så möts vi och peppar varandra utanför!

11:34 AM  

Post a Comment

<< Home