Thursday, December 14, 2006

Ishockey

Jag ska erkänna att jag följt ishockeyn alltför närgånget alltför länge. Det har blivit mindre de sista åren, men så sent som för några år sedan satt jag och förde in all tänkbar statistik i databaser. Givetvis finska hockeyspelare. Resten intresserade jag mig inte ett dyft för. Och nu när jag lagt av med denna vana, någorlunda iaf, så verkar det som de finska spelarna i NHL går mot något av ett rekordår. Aldrig aldrig någonsin har jag varit med om att det gått så bra för så många.

Teemu Selänne går mot en supersäsong. Trea i poängligan.
Mikka Kiprusoff grundmurar uppfattningen om honom som världens bästa målvakt.
Olli Jokinen och Saku Koivu leder sina lag, såväl utanför som på isen, framgångsrikt med mycket poäng.

Målvakterna firar för övrigt stora triumfer: Vesa Toskala rankas bland NHL:s bästa i flera olika statistik, likaså Fredrik Norrena, Kari LEhtonen ligger i topp på nollor, Niklas Bäckström har spelat för få matcher men ligger statistiskt bland de bästa, och så fort han spelar fler matcher är han med där han med. De finska målvakterna är bäst i NHL.

Mikko Koivu och Tuomo Ruutu börjar växa ut till ledargestalter i sina respektive NHL-lag vilket är lovande för framtiden. Jussi Jokinen har en medelsäsong i Dallas dock, han hade jag räknat med fler poäng från.

Istid dessutom för mängder av nya potentiella stjärnor: Jarkko Immonen i Rangers, Mikko Lehtonen i Nashville, Valtteri Filppula i DEtroit, Jussi Timonen i Philadelphia, Tony SAlmelainen och Lasse Kukkonen i Chicago.

Nej det är i sanning strålande tider nu, bara passa på att njuta av det.
Enda

0 Comments:

Post a Comment

<< Home