Monday, January 30, 2006

Dagens låt:

Ja det får bli Håkan Hellströms "Hurricane Gilbert". Jag begriper inte den här låten, men jag är märkligt attraherad av den. Ta bara raden "Och hur i hela världen skulle nån kunna sätta kedjor på en Hurricane?" Helt makalöst. På pappret funkar inte den raden ens grammatiskt. Blandandet av svenska och engelska borde störa mig som fan. Men Håkan kommer undan med det. Hela fenomenet Håkan Hellström är märkligt för mig. Det borde vara omöjligt för mig att gilla det, för han knycker ju rader som en riktig långfingrad en, men han får ihop slutresultat förvånansvärt vitalt och bra.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tur att din flicka kan sin Håkan. Det är så att Hurrican är en av killara i hans band, han heter så: Gillbert Hurricane, eller så kallas han det... Så är det med den saken. Och det låter fantastiskt bra, men än bättre kan jag lova om man har sätt Gilbert stå och gråta när han spelar den låten. Kärlek, helt enkelt.

9:36 AM  
Blogger Savela said...

Alltså, Håkan är den största svenska låtskrivaren och artisten just nu. Fick det beviset när jag såg han spela två låtar akustist i sommras, verkligen trollbindande. Hurricane låten är en av hans största; "Nu är det lika långt till stjärnorna som stjärnorna till dig". Grejen är att hans lyrik kan se löjlig ut på papper, men det är inte meningen att man ska läsa den, den ska höras! Som när han i slutet på "Evert Taube" börjar frenetiskt rabbla "Måste härifrån" och genom det berättar rätt mycket om den där känslan som alla har som vill fly från sina byhålor till fängelser!

9:01 AM  

Post a Comment

<< Home