Wednesday, December 14, 2005

Dagens musik:

Idag har jag egentligen tre låtar med tre olika artister på hjärnan. Det är dels Dire Straits mäktiga "Brothers in arms" som är vackrare varje gång man hör den. Knopflers karaktäristiska gitarrspel skapar en så skön känsla. Det känns som att det är så här rock ska låta, egentligen.

Led Zeppelin är ingen grupp jag direkt lyssnat på, men jag har fastnat totalt för deras "When the Levee breaks": introt är hur saftigt som helst och arrangemangen är ösiga as hell. Mycket mäktigare i mitt tycke än "Stairway to heaven" från samma skiva. Stor pompa och ståt.

Den tredje låten är ingen nyhet i min musikkatalog men av nån anledning kom jag mig för att lyssna på den igen och åter känna hur bra den är: Leonard Cohens märkliga kärlekshistoria "Let's sing another song boys". Den är från Cohens, i mitt tycke, bästa skiva: Songs of Love and Hate, inget mindre än ett mästerverk.

"Ah, they'll never, they'll never ever catch the moon, at least not the one that we're after. Its floating on the open sea, look out there my friends: And it carries no survivors."

Bara att få tag i om ni har missat någon pärla.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home