Wednesday, November 30, 2005

Jargong

JAg funderade lite på det här med jargong. I vissa kretsar är ett visst sätt att vara ett måste för att bli socialt accepterad i den kretsen. Vissa attribut krävs av vissa miljöer, så att säga. Och språkbruket följer denna jargong, oavsett vad man må tycka om det.

Låt mig konkretisera: på mitt jobb har det kommit mail om att en speciell kund kommer på besök och då vill kontoret ha ner nakenbilder och etcetera som sitter uppe på väggarna här och där. Det är kalendrar, det är vykort, det är nakna damer i förföriska poser. Observera: kontoret begär inget om att de ska förbli borta, det uttrycktes att de skulle vara NERE när den SPECIELLA KUNDEN skulle komma på besök. Är inte detta nåt av höjden av dubbelmoral? Jo, men det är också en medvetenhet om jargongen som existerar bland puckade industriarbetare som jag. Det har inte framkommit några såna krav på att alla nakenbilder ska bort för att det är sexistiskt och jävligt korkat... nej nej. Det är bara för att den där SPECIELLA KUNDEN ska komma på besök, och i och med att det kravet ställs, så är det ju implicit ett stöd för den här sexismen. "Det är kunden som är så SPECIELL och har såna konstiga föreställningar om vad som passar och inte. Därför måste bilderna ner. Sen kan ni ta upp dem igen." Om man läser mellan raderna.

Själv skulle jag inte ha nåt emot ett sånt krav från ledningen. Vi lever i det 21:a århundradet och borde ha kommit en bit längre. Missförstå mig inte (vilket folk mycket gärna skulle göra om jag tog den här diskussionen på jobbet): jag har inget emot att titta på nakna och halvnakna damer. Det föredrar jag att göra på fritiden dock. Gärna i min egna avskildhet, om vi säger så. Men det är ju knappast att jag har lust att göra det på jobbet. Dels är det egentligen inte direkt upphetsande, dels så vill jag inte bli upphetsad på jobbet, dels så är det inte ett uttryckt för något sensuellt eller sexuellt: det är bara uttryck för jargong. Och ren och skär dumhet. All dumhet hänger ihop och jag lever mitt i den. "Bara blunda vidare, inte tala med någon, gå din egen väg Toni, så klarar du du kvar din intellektuella sida...."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home