Saturday, August 30, 2008

En låtbiografi, del 1

*Balladen om Briggen Blue bird av Hull, text och musik Evert Taube, sång Ewert Ljusberg.

En av Taubes allra färgstarkaste sjöfartsskildringar är denna om skeppet som går i kvav och om Stranne den yngre som blir bortglömd ombord denna julafton -72. Stranne den yngre blir surrad till rors för att försöka rädda skeppet, men det är hopplöst. Blue Bird är dömd att gå vrak. De är nära hem, Smögen, där hans mor just fått brevet från Middlesbrough. Strannes far går ut för att hjälpa dem i skeppsnöd. Han lyckas rädda besättningen och samlar dem till sitt hem. När hela bilden målas upp och Stranne den äldre inser att det är sonens skepp som gått under medan han samtalar med besättningen blir han så bestört att han vid upphällningen av supar, kastar det tionde glaset " i golvet i kras." Hans sista kommentar blir det mest talande: "Spara modern, kapten, denna kväll."

En helt fantastisk sjöskröna. Evert Taube i sitt esse. Men för mig finns det bara en tolkning av den här låten. Ewert Ljusberg har gjort den. För många är han bara gubben med skägg som berättade roliga historier i "Har ni hört den förut". Därtill är han republiken Jämtlands president. Men han har gjort mycket intressant inom visgenren. I mina ögon är han den sista stora ur generationen med Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk. I hans visskatt går humorn igenom som en röd tråd. Med "Briggen Blue Bird av Hull" får Ljusberg utlopp för sitt berättande och sin inlevelseförmåga och tar sången till Åkerströmsk inlevelse.

Under en blöt kväll i Filipstad runt 1997-1998 befann jag mig i Filipstad på Hotell John där Ewert Ljusberg spelade för kvällen. Jag hade samvetet att önska min favoritlåt och efter att ha tänkt igenom det hela så spelade Ewert låten för mig. Då hade jag en period då jag hade för mig att bara gå ut i kostym, så jag kan förstå om Ewert funderade på vad det var för knepis han stött på mitt ute i raggar- och patraskträsket. Men han spelade låten och jag njöt. Det var ett stort ögonblick. Självklart är "Briggen blue bird av Hull" därför med på min lista.

1 Comments:

Blogger Savela said...

Precis vad jag trodde. Det här verkar redan bli rätt intressant, och antagligen med både ett och annat oväntat låtval.

12:24 AM  

Post a Comment

<< Home