Tuesday, July 08, 2008

Regissör nr 1...

1. Alfred Hitchcock. Jag vet att ni filmnördar väntat och uthärdat detta ögonblick. I Mina ögon är Hitchcock den störste. Visst. Han verkade i typ en genre: thrillern. Men å andra sidan: han formade genren och skapade alla subkategorier inom den. Hans regi var suveränt. Han hade alltid full koll. Vilken annan filmskapare än Hitchcock kan vi lära oss att leva utan?


Och alla de filmar han skapade!

Rebecca
Suspicion
Notorious
Strangers on a train
Dial M for Murder
Rear window
To catch a thief
The man who knew too much
The wrong man
Vertigo
North by northwest
Psycho
The birds
Marnie
Topaz
Frenzy


Märker ni vilken lista av storfilmer? Hitchcock är nummer 1.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag visste val mer eller mindre att listan skulle sluta sahar. En rattmatig vinnare. Jag skulle kunna skriva spaltmeter som komplement till din text, men det ar nog overflodigt. Nu langtar jag efter nasta lista. Vad sags om de 15 mest betydande latarna i Toni Valjus liv? Som ett forslag bara alltsa...

10:15 AM  

Post a Comment

<< Home