Saturday, June 28, 2008

Fotbolls-EM - En utvärdering

Så ska jag försöka mig att skriva nåt här på bloggen igen. Jag är som regel en sämre bloggare på sommarhalvåret. Men, men. Det var fotbolls-EM, ja. Nu bara en match kvar, och jag har faktiskt tippat in rätt finalister i vårt givetvis alldeles för inofficiella hemmatips (givetvis ska jag inte få vinna några pengar). Spanien och Tyskland är i Final. Tyskland var nog ingen högoddsare, men SPanien? Spanien som alltid har bra lag men aldrig får till det? Går tipset in hela vägen så vinner Spanjorerna finalen dessutom.

Vad har vi sett av EM? Ja inte så jävla mycket faktiskt. Jag har nog läst mer än vad jag sett, dessvärre, och då blir mina analyser baserade på andrahandskällor. Att Sveriges åldersstigna och sorgligt ledda landslag skulle få respass snabbt hade jag insett på ett tidigt stadium. Ryssland, som var EM:s färgklick, var det precis enligt mina förutsägelser. Dock överträffade de i kvarten även vad jag trodde Guus Hiddink kunde göra. Men i Spanien-matchen var det slut på det flytet. Tyskland är Tyskland och går vidare utan att behöva spela bra. Turkiet vann fighting spirit-priset i årets EM med flera comebacker än vad som borde vara möjligt. Det var väl det positiva. Vad gäller det jag engageras av: ledarskap och korandet av den nya kungen av fotboll, där blev vi väldigt besvikna. Ingen har svarat upp till kallet att plocka upp Zidanes fallna mantel. Ingen. Torres tänkte vi? Och även om Spanien står i final så är inte Torres den som varit speciellt framstående. Christiano Ronaldo tänkte vi? Ronaldo var ganska lam. Bra en match, dålig en annan. Ingen spelare vi tar med oss från EM. Arsjavin verkade destinerad att bli det men gjorde en sån plattmatch i avgörande semifinalen att inte heller han är värdig. Michael Ballack stod för en mycket avgörande frisparksmål mot Portugal, men har varit ojämn. Jag vet inte vem vi ska utnämna helt enkelt. Fabregas har inte fått förtroendet att starta en match men känns just nu som bästa kandidat.

Här är min EM-elva iaf.

mål: Iker Casillas, Spanien

backar: Christoph Metzelder, Tyskland
Philip Lahm, Tyskland
Sergio Ramos, Spanien
Carlos Puyol, Spanien

Mittfält: Cesc Fabregas, Spanien
Bastian Schweinsteiger, Tyskland
Lukas Podolski, Tyskland
Michael Ballack, Tyskland

Anfall: David Villa, Spanien
Aleksandr Arsjavin, Ryssland

Andra elvan:

mål: Gionluigi Buffon, Italien

back: Denis Kolodin, Ryssland
Gökhan Zan, Turkiet
Robert Kovac, Kroatien
FAbio Grosso, Italien

mittfält: Andrea Pirlo, Italien
Wesley Sneijder, Holland
Marco Aurelio, Turkiet
David Silva, Spanien

Anfall: Roman Pavlutjenko, Ryssland
Nihat Kahveci, Turkiet

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Berlin under Tyskland-Turkiet- matchen. Wien en dag efter finalen. Joda. Jag reser i skuggan av fotbolls EM.

8:29 AM  

Post a Comment

<< Home