Thursday, September 21, 2006

Sverigedemokraterna går framåt i valet

De två jag umgås med mest på jobbet visade sig ha röstat på Sverigedemokraterna i valet. Jag har ju hört dem prata tidigare, men jag hade naturligtvis trott att det bara rörde sig om snack och att sen i själva valet skulle de rösta mer förnuftigt. Men icke. Vad göra? Folk får naturligtvis rösta på vad fan de vill, men Sverigedemokraterna?

En annan tog striden och undrade hur de resonerat, men jag höll tyst. Varför skulle jag ta en sådan konflikt? Jag anser ju att småpartierna bör få utökat utrymme. Jag är en av de främsta kritikerna till att de traditionella partierna inte tar i frågan om integration eller bristen på den. Klart som fan ett parti bestående av halv- och helrasister går bra då.

Jag läste att Sverigedemokraterna fick närmare 3% av rösterna. Och det ska ni veta är med noll (0) medieutrymme. De har vuxit som ogräs växer i en trädgård. Helt ohämmat och helt oönskat. Det här betyder att det troligen inte kommer dröja mer än till valet till EU-parlamentet innan de kommer in. Och det garanterar jag: till riksdagsvalet 2010 är de också inne. Jag tror till och med att de kan vara riksdagens tredje största parti 2010.

Detta är naturligtvis en utveckling som känns olustig. Hur partiet än har försökt tona ned de rasistiska elementen så finns ju naturligtvis denna botten. Problemet är dock inte förankrat i partiet som sådant utan i politiken som lett fram till deras framgång. En invandringspolitik som varit så naiv och blåögd inför de problem som tvunget uppstår förtjänar inget annat. Sverige har gått från att ha varit ett homogent samhälle av lika värderingar och etnicitet till ett multikulturellt samhälle. Detta har man trott skulle gå utan problem. Integrationen har inte fungerat och vi har hamnat i en situation som är riktigt dålig, såväl för svenskar som invandrare. Det svenska politiska systemet har inte kunnat hantera det. Politiska system är känsliga för stora förändringar. I synnerhet så konservativa som det svenska. Ett system som fostrats i arisk tanke, fått den i modersmjölken. De gamla banden till nazi-tyskland finns än, i ett kollektivt medvetande. Svenskar är svenskar och invandrare är invandrare. Nu står vi snart där med brunskjortorna i riksdagen. Välkommen till Sverige!

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mycket klarsynta och intressanta tankar men jag hoppas att framtiden är mer hoppfull än vad du tror. Om det är det 3:e största partiet 2010 så har MYCKET gått fel i det här landet.
By the way måste jag säga att jag tycker din blogg har haft ett bredare och mer underhållande innehåll senaste månaderna - inte bara dylan. ;)

5:36 AM  
Blogger Savela said...

Du kommer förmodligen aldrig bli politisk krönikör i Aftonbladet. Inte för att du skulle skriva dåligt, men för att dina åsikter kan vara sjukt provocerande. I like it.

10:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oj, oj, oj. Jag tror att du har mycket rätt i det du säger, men jag vill påpeka några saker. Först och främst så kan man inte bara skylla på media eller den politik som har förts, det är också upp till var en att "bekämpa" dessa åsikter. Varje person måste göra sitt bästa för att se till dessa åsikter inte får fortsätta gro. Detta kan vara att ta debatt med de när det kommer på tal, eller skriva insändare eller vad som helst. Jag är inget bra exempel på detta, även om jag tror att jag skulle gå in i debatt med någon som erkände att de hade röstas på SD.

Sedan tycker jag inte riktigt om det här med nazismen sedan modersmjölken, men det vet du sen tidigare. Jag tycker det är äckligt generaliserande. Det handlarare snarare om vilken del av landet du kommer i från än om någon nazism sen modersmjölken. Här gör jag en ren gissning, men jag skulle tro att rasismen är mer utbredd i tex Värmland än i Stockholm. Om jag tar mig själv som exempel så har jag inget emot invandarare utan ser det heller som en possitiv inverkan på våra liv.

Inlägget är väldigt bra skrivit och du tar fram en del viktiga poänger, men det är också viktigt att poängtera vad som ska göras. Att konstatera att missnöjet och till viss del visa förståelse för det tror jag är farligt, detta tror jag snarare hjälper än själper partier som SD. Så nu ser jag fram emot ett inlägg där vi kan få konkreta förslag på vad vi kan göra för att få bort dessa vidriga åsikter...

Bryta segregrationen?

3:44 PM  
Blogger Toni said...

Jag är glad för era kommentarer, och i synnerhet Annikas. Det är glädjande att du börjar kännaa dig tillfreds här. : ) Välkomna åter!

5:52 PM  

Post a Comment

<< Home