Wednesday, September 20, 2006

Radiohat

Lustigt det här med lokalradio. På jobbet har vi radio på maxvolym så att alla ska kunna höra, även om man kanske inte är så sugen på att höra allt som erbjuds på Karlskogaradion. Om min åsikt delades av majoriteten av svenskar så skulle det partiet som stod för att åka ut till landets alla kommersiella radiokanaler och kopplade ur apparaterna och brände ner ställena segra i valet.

Förra veckan var det dessa lokalpolitiker som gjorde reklam. Värst var moderaten och folkpartisten. Moderaten för hans ihärdighet och förmåga att dyka upp och babbla sitt jävla "ordning och reda" minst 32134 gånger på en dag. Folkpartisten för att hon hade en röst som fick mig att tröttna på livet och såga av mig huvudet i kapsågen.

Den här veckan befann vi oss plötsligt i år 2005. Mycket märkligt. De låtar som spelades om och om var inte nya låtar. Det var Madonnas "Hung up", det var Dixie Chicks "Not ready to make nicke" och Shakiras "Hips don't lie". Dessa tre låtar hörde jag flera flera gånger om dagen och har gjort det hela veckan. Jag kan inte tolka det som nåt annat än att jag vaknat upp och hamnat ett år bakåt i tiden.

Men allvarligt: hur funkar sådana där radiostationer vad gäller vilken musik de ska spela? Är det helt upp till vilken radiopratare som är inne och vilken musik han eller hon har hemma i skivhyllan? Jag trodde att de åtminstone hade lite musik som var ny tillgänglig på stationen. Eller gammal. Så de inte körde samma sak hela tiden.

Detta är en av anledningarna till att kommersiell radio bör slopas och alla som jobbar med det bör skickas till Gulag. Radio ska vara bred och oförutsägbar. Inte vara kapitalismens slav utan ta tillvara alla de fantastiska musikformer som kommit fram under åren. En lärare, inte en jävla reklammaskin.

Mer P1, P2, P3 och P4 åt folket.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home