Thursday, September 28, 2006

Svenska folket fortsätter rösta galet...

Ser på Aftonbladet där man har kunnat rösta på tidernas bästa tv-serie. Det blev Simpsons som vann, vilket jag inte har några protester emot. I alla dessa år har Simpsons varit som en oas att ta sin tillflykt till när dumheterna man möts av har blivit alltför outhärdliga att stå emot. Men sedan? Vänner som tvåa? Bah. Skitserie, sällan rolig och väldigt väldigt repetativ. Man körde slut på idéer nån gång halvvägs men fortsatte pumpa ut pengar till skådisarna som aldrig lyckades få en ordentlig roll efter serien. Konstigt? Nej. Och trea på lista sen? Prison break?! Nog för att Prison break är bra, jag gillar serien skarpt, men att den ska hamna så högt som på tredje plats genom tiderna beror nog bara på allt för dåligt minne/dålig kunskap hos herr och fru tv-tittare.

Ska vi göra en lista, baserat på vad jag kallar vetenskapliga kriterier och på serier som gått på svensk tv så ser den ut så här:

1. Simpsons - Banbrytande satir som aldrig tappat spetsen. Helt outstanding.
2. Twin Peaks - Historiens märkligaste regissör får göra historiens märkligaste tv-serie. Allt kommer i lä.
3. Jag, Claudius - Helt enkelt fantastisk brittisk kvalitetserie som tyvärr helt kom i skymundan.
4. Familjen Macahan - Klassisk västernserie som blivit så kult som en serie kan bli. Repriserad otaliga gånger.
5. Herremän och tjänstefolk - Åter en fantastisk brittisk serie, den överlägset bästa "såpa" som gjorts.
6. Dallas - "Såpan" framför alla. Motivation överflödig.
7. Frasier - Intelligent sitcom. Så mycket bättre än vänner. Så mycket roligare. För oss med lite högre IQ.
8. Lost - Den bästa serien på senare år. Twin Peaks naturliga efterföljare, men mer traditionell i berättarstilen.
9. SPanarna på Hill street - Den bästa polisserien som gått trots otaliga efterföljare.
10. Seinfeld - Klassisk sitcom som egentligen revolutionerade genren och därmed förtjänar en plats.

Bubblare bland moderna serier: Rome, Prison break, Scrubs.

3 Comments:

Blogger Savela said...

Alltså jag vet inte... Finns mycket på din lista som jag saknar: Sopranos, Vita Huset, Six Feet Under, tillochmed 24! Twin Peaks fick i alla fall en välförtjänt plats.

12:55 PM  
Blogger Toni said...

tjaa, jag vet inte. Du är för ung. Gör dig en välgärning och få tag på de serierna du inte sett som var med på din lista. Du kommer inte bli besviken.

6:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag missade att du hade bubblarna. Mycket bra val av bubblare, men jag tycker nog att scrubs förtjänar en plats topp tio.

6:57 AM  

Post a Comment

<< Home